Elveszett földrészt térképeztek fel a kutatók

Kevéssé ismert tény, de Új-Zélandot egy víz alatti, elveszett kontinens töredéke veszi körbe. Zélandia 95 százaléka napjainkban a Csendes-óceán mélyén található, az 5 millió négyzetkilométeres földrész Ausztráliától keletre húzódik. A régiót az 1990-es években fedezték fel, hivatalos kontinens státuszt viszont csak 2017-ben kapott. A területről azóta is viszonylag keveset tudnak a szakértők.

Az új-zélandi geológiai veszélyeket vizsgáló kormányzati szervezet, a GNS Science munkatársai a közelmúltban új térképeket és interaktív eszközöket hoztak létre, hogy jobban megismertessék Zélandiát – írja a Live Science. Nick Mortimer, a csapat vezetője szerint pontos, teljes és naprakész képet akartak alkotni a térség geológiájáról.

A friss adatok többek közt a helyi vulkánok alaposabb megértésében is segíthetnek.

A kutatók nemcsak az óceán fenekét mérték fel, hanem a térség tektonikai történetét is. Egyes információkat a Seabed2030 biztosított, a projekt célja az óceánfenék globális feltérképezése 2030-ig.