Különleges ragyogást figyeltek meg a Marson

Szakértők egy csoportja egy évtizedek óta keresett jelenséget észlelt a Mars atmoszférájában – írja a ScienceAlert. A halványzöld, nappali ragyogást a légkör felső rétegében lévő oxigén és a napsugárzás interakciója hozza létre.

A jelenséget eddig csak egy égitesten, a Földön figyelték meg.

Jean-Claude Gérard, a Liège-i Egyetem munkatársa és a tanulmány vezető szerzője szerint a földi atmoszféra oxigénjei a sugárzás hatására speciális hullámhosszú fényt bocsátanak ki, melyhez hasonlót eddig más bolygón nem láttak. A kutató hozzátette, ennek ellenére már nagyjából 40 éve megjósolták, hogy ugyanilyen ragyogás a Marson is létezik. A jelenség, az úgynevezett égboltfény nem sokban tér el a sarki fényektől, igaz, hátterében nem a Nap töltött részecskéinek ionizáló hatása, hanem a sugárzás és a légkör interakciója áll.

Kép: ESA

Az égboltfénynek két típusa van, a nappali és az éjszakai – utóbbit már a Marson és a Vénuszon is megfigyelték. A nappali ragyogást halványsága miatt sokkal nehezebb észlelni.

A kutatók a TGO marsszondát hívták segítségül, az űreszközzel a látható és az ultraibolya spektrumban is azonosították a nappali égboltfényt. Az adatok alapján a sugárzás 80 kilométeres magasságban a leglátványosabb. Egy szimuláció azt is felfedte, hogy a ragyogást hasonló folyamat hozza létre, mint a földi jelenséget: a napsugárzás szén-monoxidra és oxigénre bontja a légköri szén-dioxidot, az oxigén pedig zölden kezd el világítani. Meglepő módon ugyanakkor a marsi légkörfény látható fényben jóval erősebb a vártnál.