Hatalmas robbanásokat figyeltek meg a világűrben

2018-ban a csillagászok egy hatalmas robbanást figyeltek meg, egészen mostanáig azonban nem tudták megállapítani, hogy milyen típusú detonációval is volt dolguk. A szakértők a közelmúltban két hasonló eseményt is felfedeztek, ezek alapján pedig arra jutottak, hogy a kozmikus robbanások egy egészen új fajtáját dokumentálták – írja a ScienceAlert.

Az efféle detonációk rendkívül gyorsak, és óriási mennyiségű energia felszabadulásával járnak.

A kutatók az eseményeknek a gyors kék optikai tranziens (FBOT) nevet adták.

Anna Ho, a Kaliforniai Műszaki Egyetem munkatársa csapatával új tanulmányában arra jutott, hogy a 2018-as, AT2018cow jelű esemény egy 200 millió fényévre fekvő galaxisban történt. A másik két FBOT-t korábbi adatok elemzése során fedezték fel, az egyik robbanás, a ZTF18abvkwla 3,4 milliárd, a másik, a CSS161010 pedig 500 millió fényévre zajlott.

A szakértők számos különböző típusú kozmikus detonációt ismernek, ezek közül a legismertebbek az úgynevezett szupernóva-robbanások, melyek bizonyos csillagok megsemmisülésekor alakulnak ki. Hóék szerint az FBOT-k legalább tízszer erősebbek egy átlagos szupernóvánál, és jóval gyorsabbak is.

A kutatók egyelőre nem tudják, mik idézhetik elő az óriási detonációkat. Elképzelhető, hogy különleges szupernóvák vagy égitesteket elnyelő fekete lyukak állnak a háttérben.