Tudomány koronavírus

Látványos modell készült a koronavírusról

Példátlanul részletes 3D-s modell készült a COVID-19-et okozó vírusról, a SARS-CoV-2-ről – írja az IFLScience. A Visual Science orvosbiológiai vizualizációs stúdió csapata a kórokozóról rendelkezésre álló adatokat vizsgálta meg a modell létrehozásához. A munka során strukturális virológiával foglalkozó szakértőkkel is egyeztettek.

Yury Stefanov, a csoport tudományos vezetője szerint az információk alapos feldolgozása után szoftvereket felhasználva rekonstruálták a vírus fehérjéit, illetve azok interakcióit.

A koronavírus részecskéi változó alakúak lehetnek, de jellemzően oválisak vagy gömb formájúak, és 50-150 nanométer hosszúak. A modellen a világos színek a kórokozó genomja által kódolt fehérjéket, míg a szürkébb árnyalatok a vírus által megszállt, de a gazdatest sejtjeihez tartozó struktúrákat jelölik. A felszínen a tüskefehérjék is részletesen megfigyelhetőek, ezek segítik a kórokozót a sejtek megtámadásában. A SARS-CoV-2-nek átlagosan 90 ilyen tüskéje van.

Ivan Konstantinov, a Visual Science alapítója és vezérigazgatója szerint a modell jól bemutatja, hogy jelenleg a szakértők mit gondolnak a vírus struktúrájáról. A kutatók egy része azon dolgozik, hogy minél precízebben felmérjék a kórokozó szerkezetét, egy amerikai csoport már februárban közölt mikroszkópos képeket a SARS-CoV-2-ről.

Kiemelt kép: Getty Images