Tudomány koronavírus

Ezért fertőzhet olyan hatékonyan a koronavírus

A Minnesotai Egyetem csapata az új koronavírus felületén található tüskefehérjét vizsgálta – írja a ScienceAlert. A struktúráról és annak működéséről ebben a cikkben írtunk bővebben.

Fang Li, a csapat tagja szerint rendkívül fontos annak felmérése, hogy a vírusok fehérjéi miként kapcsolódhatnak az emberi receptorokhoz, majd sejtekhez. Az ilyen vizsgálatoknak köszönhetően olyan gyógyszereket fejleszthetnek ki, melyekkel blokkolhatják az érintett struktúrák aktivtisátát.

A kutatók röntgenkrisztallográfia segítségével hozták létre a tüskefehérje 3D-s modelljét. Egy ilyen ábra segítségével a szakértők képesek felmérni, hogy a protein mutációi milyen apró eltéréseket idézhetnek elő a tüskében.

A friss eredmények alapján a SARS-CoV-2-nek olyan mutációi vannak, melyek egyedi gerincet alakítanak ki a tüskén.

Ez a bizonyos gerinc a többi SARS-törzsnél megfigyelteknél tömörebb, a szakértők szerint ez is szerepet játszhat abban, hogy az új koronavírus meglehetősen könnyedén fertőz.

A kutatók denevérekre és tobzoskákra jellemző koronavírusokat is tanulmányoztak, és arra jutottak, hogy a denevéreknél megtalálható kórokozóknak számos mutáción kell átesniük, mielőtt az embert is megbetegíthetik. Az egyik tobzoskákat fertőző törzs jobban passzolt az emberi receptorokhoz, ami megerősíti azt az elméletet, mely szerint az új koronavírus ezekről az állatokról terjedt át fajunkra.

A szakértők bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulhatnak a gyógyszerfejlesztéshez, de fontos kiemelni, hogy további kutatásokra lesz szükség a készítmények létrehozásához.