Elváltozhat a látás a potencianövelőktől

Sok merevedési zavarral küzdő férfi szildenafil-citrát tartalmú készítményt szed – az anyag a Viagrában is megtalálható. Egy új vizsgálat alapján a vegyületnek van egy furcsa mellékhatása: bizonyos esetekben érzékelhetően, akár hetekre befolyásolja a látást – írja a Live Science.

A friss tanulmányban 17 férfi esetét mutatják be, akik Törökországban fordultak orvoshoz. A páciensek különböző, a látáshoz köthető mellékhatásokra panaszkodtak, így fényérzékenységre, homályos vagy csökkent látásra, illetve a színérzet változására, ideértve a cianopsziát, amely intenzív, kék látással jár. A cianopsziát tapasztalók vörös-zöld színvakságról is beszámoltak.

Kép: iStock

A szakértők eddig is tudták, hogy a szildenafil-citrát átmenetileg hat a látásra, a változások azonban rendszerint 3-5 óra alatt el is múlnak. A jelenség hátterében az áll, hogy a vegyület befolyásolja retina sejtjeiben található enzimeket. A szakértők úgy gondolják, hogy az anyag nagyobb dózisban a retinasejtekre veszélyes molekulákat is létrehozhat.

A mostani tanulmányban a tünetek akár 21 napig is kitartottak, ez pedig ritkaságnak számít.

A szakértők azt írják, az érintett férfiak mind első használók voltak, és mindannyian az ajánlott mennyiség felett vettek magukhoz a vegyületből.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.