Magyar kutatók felfedezése segíthet megérteni a baktériumokat

Dr. Pál Gábor, az ELTE TTK Biokémiai Tanszékének docense vezetésével felfedezték, hogy a számos, súlyos betegséget okozó mikroba által termelt ekotin nevű fehérje az immunrendszer védekező mechanizmusait kijátszva képessé teszi a kórokozót arra, hogy életben maradjon a vérben.

Kimutatták, hogy az ekotin egymagában megbénítja szervezetünk legalább három mikrobaölő rendszerét. A támadó mikrobák fegyverének beazonosításával és az ekotin semlegesítésével azonban felülkerekedhetünk a kórokozókon! Az eredményeket a rangos PloS Pathogens lapban közölték.

„Eddig is tudtuk, hogy ez a fehérje valahogy elősegíti a kórokozók megtelepedését, túlélését majd elszaporodását a szervezetben, de ennek mechanizmusa rejtély volt.” – magyarázza Pál Gábor, az ELTE TTK Biokémiai Tanszékének docense, a kutatás vezetője.

Több évtizedes rejtélyt sikerült megoldani

„Korunk orvostudományának egyik legnagyobb kihívása az antibiotikumokkal szemben ellenálló, életveszélyes fertőzéseket okozó mikrobák világméretű előretörése. Kiemelten fontos felismerés, hogy a legelterjedtebb antibiotikum-rezisztens kórokozók zömében kimutatható az ekotin. Több, mint 30-éves rejtélyt sikerült megoldanunk, miközben új mechanizmusok is feltárultak.”

Kép: iStock

A kutatásban az ELTE TTK Biokémiai Tanszékén működő csoporttal szoros együttműködésben Gál Péter, a Természettudományi Központban és Józsi Mihály, az ELTE TTK Immunológiai Tanszékén működő csoportja vett részt. „A kísérletes munka dandárját doktorandusz hallgatóim egyike, Nagy Zoltán Attila végezte” – mondja Pál Gábor.

Új antimikrobiális terápiák lehetősége

Elméleti jelentőségük mellett az eredmények gyakorlati szempontból is fontosak, hiszen az ekotin gátlását követően a veleszületett immunrendszerünk mechanizmusai újra képessé válhatnak a támadó kórokozó elpusztítására.

A felfedezés tehát új antimikrobiális terápiákhoz is elvezethet.