Új felfedezés írja át az ember történetét

Egy friss tanulmány szerint az emberi nem egyik legkorábbi Afrikán kívüli képviselője, a Homo erectus a vártnál jóval később érkezett meg Délkelet-Ázsiába – számol be az IFLScience. A kutatók úgy vélik, hogy a faj csak 1,5-1,3 millió éve bukkant fel Jáván, tehát az eddigi becslésnél mintegy 300 ezer évvel később.

Az új eredmények megerősítik az az elméletet, mely szerint ősi rokonunk Afrikában, és nem Ázsiában alakult ki.

A jávai lelőhelynél, Sangirannál korábban már mintegy száz emberféle kövületét azonosították, ezek legalább három fajtól származnak. A szakértők úgy gondolják, hogy a leletek közül a Homo erectus maradványai a legősibbek.

The skull of Homo erectus on the white background

A Homo erectus több ember felmenője is volt, így a neandervölgyié, a gyenyiszovaié és a modern emberé is. A faj 2 millió éve jelent meg, és nagyjából 120 ezer éve tűnt el, kihalásának pontos oka nem ismert.

Ahhoz, hogy a kutatók átfogóbb képet kapjanak az emberek evolúciójáról és vándorlásáról, elengedhetetlen, hogy felmérjék, mikor is érkezett meg a faj Jávára. A sangirani fosszíliák kormeghatározása azonban nem egyszerű. Az új vizsgálatban a szakértők a helyi vulkanikus kőzeteket tanulmányozták abban a rétegben, amelyikben a leleteket is találták. Az elemzés alapján aztán datálni tudták a maradványokat.