Hatalmas robbanásokat észleltek az űrben

Különleges teleszkópok, a H.E.S.S. és a MAGIC távcsövek segítségével sikerült azonosítani az univerzum legnagyobb robbanásaiból származó nagy energiájú gammasugarakat – írja az MTI. A szakértők korábban műholdakkal tanulmányozták a gammakitöréseket, ez az első alkalom, amikor földi gammasugár-teleszkópokkal is sikerült felfedezni a jelüket. Eddig nem volt ismert, hogy az óriási robbanások kibocsátanak-e gammasugarakat nagyon nagy energiájú tartományban is.

Éveken át próbáltak észlelni egy gammakitörést a Cserenkov-teleszkópokkal, majd váratlanul, 2018 nyara és 2019 januárja között két nemzetközi csillagászcsoport először észlelt a Földről gammasugarakat két óriási kitörésből.

Olyan gyorsan rá tudtunk mutatni a származási régióra, hogy a robbanás kezdeti észlelése után mindössze 57 másodperccel elkezdhettük a megfigyelést. A megfigyelés első 20 percében sok ezernyi fotont észleltünk a gammakitörésből”

– mondta Cosimo Nigro, a MAGIC kutatócsoportjának tagja.

Kép: iStock

A MAGIC 200 és ezer milliárd elektronvolt (0,2-1 teraelektronvolt) energiájú gammasugárzást mért.

Ezek messze a legnagyobb energiájú fotonok, amelyeket valaha egy gammasugár-kitörésből észleltek”

– nyilatkozta Elisa Bernardini, a MAGIC-kutatócsoport vezetője. Összehasonlításként: a látható fény 1-3 elektronvolt közötti értékű.

A kutatók megállapították, hogy a 190114C gammakitörés több mint négymilliárd fényévnyire történt. A másik nagy esemény, a 180720B még távolabb, hatmilliárd fényévnyire zajlott.

Kiemelt kép: iStock