Tudomány

Gyerekeket, kismamákat mérgez a kórházi levegő

Korábban a témában:

Kritikus lehet a légszennyezettség több, gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmény bejáratának környékén – derül ki a Greenpeace friss mérési eredményeiből. A környezetvédő szervezet jellemzően a dízel járművekből származó nitrogén-dioxid-szennyezettséget mérte tíz budapesti kórház környékén. Az eredmények azt mutatják: több helyen súlyosabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások értékeinél. A SOTE Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél a légszennyezettség még a 24 órás határértéket is túllépte a vizsgált időszakban. A Greenpeace azonnali cselekvést vár a budapesti városvezetéstől: a tisztább levegő érdekében mielőbb tiltsák ki a régi, szennyező járműveket Budapestről.

A Greenpeace Magyarország tíz fővárosi egészségügyi intézménynél vizsgálta a légszennyezettséget 2019. augusztus 29. és szeptember 19. között. A nitrogén-dioxidot mérő úgynevezett diffúziós csövek a gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmények bejáratának közelében mérték a levegő szennyezettségét, ugyanis

a lakosság ezen része különösen érzékeny a légszennyezésre.

A Greenpeace mérései azt mutatják: a vizsgált időszakban jóval kritikusabb volt a nitrogén-dioxid-szennyezettség a vizsgált egészségügyi intézményeknél, mint a környező hivatalos mérőállomásoknál. Hasonlóan szennyezett levegőt kizárólag az órás és éves határértéket egyaránt rendszeresen meghaladó, forgalmas közlekedési csomópontnál működő Erzsébet téri mérőállomás mutatott.

Fotó: iStock

A legsúlyosabb értékeket a Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél (89,4 µg/m3), a Heim Pál Gyermekkórháznál (79,0 µg/m3), az MH EK Honvéd Kórháznál (74,0 µg/m3), valamint a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél (73,4 µg/m3) elhelyezett mérőeszközök mérték. A három hetes mérés alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen magasabb volt a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték (40 µg/m3). Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta (39,3 µg/m3). A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség három hetes átlaga még a 24 órás határértéket (85 µg/m3) is meghaladta (89,4 µg/m3), és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.

A nitrogén-dioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, melyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben. Az EU-ban

Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó,

melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel.

„Sürgősen szabályozásra van szükség, hogy ne kerülhessenek nálunk forgalomba a többi európai országból kitiltott, szennyező gépjárművek. Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt. A városvezetés mindezek ellenére évek óta nem hajlandó hatékonyan fellépni a súlyos légszennyezettség csökkentéséért. Pedig közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

A Greenpeace mérései azt mutatják, hogy a budapesti iskolák és a buszmegállók mellett a kórházaknál is kritikus a légszennyezettség. A környezetvédő szervezet közel harmincezer emberrel együtt azt várja a főváros vezetésétől: hasonlóképpen a nyugat-európai városok gyakorlatához, állapítson meg céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére, mind a személyautók, mind a tömegközlekedésben használt buszok, hajók, és egyéb dízel járművek esetében. Ezzel lehet ugyanis a legtöbbet és a leggyorsabban tenni több millió állampolgár egészségének védelmében.

A súlyos légszennyezettség miatt évente több ezren halnak meg idő előtt a fővárosban. A levegőminőség európai viszonylatban is egészségkárosító: a szállópor-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már pert is indított Magyarország ellen és kötelezettségszegési eljárást a nitrogén-dioxid-szennyezettség okán.

Főkép: Járdány Bence / Greenpeace

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.