Gigantikus robbanást észleltek galaxisunk közepén

Egy nemzetközi kutatócsoport szerint 3,5 millió évvel ezelőtt hatalmas energiakitörés hasított át a Tejútrendszeren – írja az MTI. A forrás a galaxis centrumában lévő nagyon nagy tömegű fekete lyuk közelében lehet. Az új felfedezés azt jelenti, hogy a Tejútrendszer középpontja a vártnál jóval dinamikusabb lehetett a közelmúltban.

Inaktívnak gondoltuk a Tejútrendszert, egy nem túl fényes középponttal”

– mondta Magda Guglielmo, a Sydney-i Egyetem munkatársa és a tanulmány társszerzője.

Az energianyaláb két hatalmas tölcsért hozott létre, amelyek áthasítottak a galaxison, és otthagyták a nyomukat az úgynevezett Magellán-áramláson, amely a közeli Nagy és a Kis Magellán-felhő nevű törpegalaxisoktól a Tejútrendszer déli pólusáig terjedő hosszú, nagy sebességű gázfelhőkből álló szalag. Az áramlás átlagosan 200 ezer fényévnyire halad a Tejútrendszertől.

Kép: iStock

Az ausztrál-amerikai kutatócsoport szerint a kitörés olyan nagy volt, hogy kizárható, bármi másból származna, mint a galaxisunk közepén lévő szupermasszív fekete lyukkal kapcsolatos nukleáris tevékenységből. A Sagittarius A* (Sgr A*) nevű óriás fekete lyuk több millió naptömegű.

A kitörés olyan lehetett, mint egy világítótorony fénycsóvája. Képzeljük el a sötétséget, amiben valaki egy kis időre felkapcsolja a jelzőfényt”

– nyilatkozta Joss Bland-Hawthorn, a kutatócsoport vezetője.

A Hubble űrteleszkóp adatait elemezve a szakértők arra jutottak, hogy az óriási kitörés valamivel több mint hárommillió évvel ezelőtt ment végbe, ami galaktikus mércével mérve döbbenetesen közeli múlt. Ugyanebben az időben a Földön már 63 millió éve becsapódott az az aszteroida, amely a dinoszauruszok kihalását okozta, az emberi faj egyik ősi elődje, az Australopithecus pedig már kifejlődött. A csapat becslése alapján a kitörés nagyjából 300 ezer évig tartott, ez rendkívül rövid időt jelent.

Kiemelt kép: iStock