Tudomány

Alig van olyan magyar, aki ne tartana a klímaváltozástól

A Lounge Group friss kutatása szerint a magyarok többsége nem klímaszkeptikus, a lakosság 82 százaléka kimondottan nyugtalanítónak tartja az éghajlatváltozás problémáját. Akik gyakrabban tájékozódnak online felületeken, általában aggasztóbbnak találják a kérdést.

Az emberek fele retteg, dühös, illetve tehetetlennek érzi magát a klímaváltozással szemben.

A vizsgálat azt is felfedte, hogy a magyarok negatív tapasztalatai elsősorban a hőségből és a kiszámíthatatlan időjárásból fakadnak. A lakosság szerint a legnagyobb veszély a következő generációra leselkedik.

Az emberek a témáról elsőként a felmelegedésre, a forróságra, az aszályra gondolnak, a második helyen pedig a katasztrófához és a halálhoz fűződő asszociációk állnak. Amikor a klímaváltozással kapcsolatos félelmekről kérdeztünk, a férfiak főként menekülthullámot és vízhiányt, a nők pedig az élővilág pusztulását, járványokat és az élettartam csökkenését tették a rangsor élére”

– mondta Szabó Zsófia, a vállalat kutatási divízióvezetője.

Az emberek fele úgy érzi, hogy a klímaváltozásért főként a nagy ipari cégek a felelősek, az egyéni fogyasztást csupán a megkérdezettek negyede gondolja a legnagyobb probléménak. A lakosság szerint főként a következő generációk vannak veszélyben. Az eredmények azt is felfedték, hogy a fiatalok jóval önkritikusabbak és felelősségteljesebbek, körükben egyre többen vallják, hogy a tudatos fogyasztással, az ökológiai kár mérséklésével maguk is tehetnek a környezetért.

Szabó Zsófia szerint a lakosság magasabb hányada véli úgy, hogy a klímaváltozás a fejlődő országokat fogja sújtani. Meglepő adat, hogy csupán a magyarok harmada hallott Greta Thunbergről, köztük magasabb arányban a férfiak, az idősebbek, a diplomások, a tanulók és a nagyobb településen élők.

Alternatív Nobel-díjat kapott Greta Thunberg
A zsűri szerint a 16 éves lány felerősíti a klímaváltozás miatti fellépésre irányuló politikai követeléseket.

A Lounge Group kutatása egy hulladékcsökkentő életmódra ösztönző kezdeményezés ismertségét is megmérte: a lakosság háromötöde hallott a műanyagmentes július elnevezésű akcióról, a kihívásban ráadásul az arról halló válaszadók 56 százaléka részt is vett.

A vizsgálat alapján bár a klímaváltozás terén a szakembereket tartják a leghitelesebb forrásnak, az influenszerek is sokat számítanak, a lakosság fele ad véleményükre a témában.

Kiemelt fotó: iStock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik