Meglepően közel lehetünk az idegen civilizációk felfedezéséhez

Amennyiben más égitesten is kialakult az emberiséghez hasonlóan fejlett civilizáció, az feltételezhetően olyan technológiát használ, amelynek jelei kimutathatóak. Sok szakértő régóta keresi ezeket a potenciális nyomokat a különböző teleszkópokkal és űreszközökkel gyűjtött adatok közt. Kutatók egy csoportja szerint a módszereink fejlődésének köszönhetően most valóban komoly esély van az árulkodó jelek észlelésére – írja a Live Science.

Joseph Lazio, a NASA Jet Propulsion Laboratory munkatársa szerint az exobolygók légköri vizsgálata például felfedheti, ha az adott égitesten az élet képes formálni a környezetet – gondoljunk csak a légszennyezés esetleges bizonyítékaira. A gyors, néhány milliszekundumos fényingadozásokat produkáló csillagok, illetve a szokatlan rádiójelek szintén fejlett technológiára utalhatnak.

A technológiai nyomok több kategóriát is alkotnak, Svetlana Berdyugina, a Freiburgi Kiepenheuer Napfizikai Intézet igazgatója kollégáival az optikai jeleket keresi. A kutatók azt elemzik, hogy miként hatnak a csillaguk előtt elhaladó bolygók a fényre, ezzel ugyanis következtetni lehet az adott bolygó felszíni jellegzetességeire. Egy, a bolygón álló hatalmas struktúra például egészen egyedi módon verheti vissza a fényt.

Fotó: iStock

A szakértők technikájukat eddig naprendszerbeli égitesteken és szimulált exobolygókon tesztelték, hogy felmérjék a geológiai formációkat. Következő céljuk az, hogy valódi exobolygókon is elkezdjék keresni a technológia lehetséges nyomait. A potenciális éjszakaki fények vizsgálata például jó eszköz lehet.

Thomas Beatty, az Arizonai Egyetem munkatársa és a projekt tagja szerint meglepően közel járnak céljuk eléréséhez.

Sok kritikus tudós ugyanakkor úgy gondolja, hogy hiába fejlődnek az érzékelési módszereink, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az idegen civilizációk kutatása rövidesen pozitív eredményt hoz.

Cruz Diaz, a NASA Ames Kutatóközponjának szakértője szerint egyelőre a földi élet sem elég fejlett ahhoz, hogy a távolból is érzékelhető legyen. Ez tehát azt jelenti, hogy a szakértők legfeljebb olyan idegen civilizációkra bukkanhatnak, amelyek az emberiségnél jóval fejlettebbek. Az is problémát jelenthet, hogy a vizsgálatok során csak abból tudunk kiindulni, hogy a mi fajuk milyen technológiát használ.

Kiemelt kép: iStock