Egy új kutatás szerint járhattak már a Földön idegenek

Egy új tanulmány szerint a távoli múltban csillagközi civilizációk kereshették fel a Tejútrendszert – írja a Business Insider. A szakértők úgy gondolják, hogy ha a látogatások megtörténtek, azok jóval fajunk kialakulása előtt zajlottak.

A tanulmány egy újabb lehetséges megoldást kínál az úgynevezett Fermi-paradoxonra. Az olasz fizikus, Enrico Fermi 1950-ben fogalmazta meg híres kérdését:

Hol van mindenki?

Az ellentmondás lényege, hogy elméletileg a földön kívüli élet általánosan elterjedt lehet, ennek ellenére még semmilyen nyomot nem találtunk, ami az idegenek létezését bizonyította volna. A paradoxonra az évtizedek során rengeteg lehetséges válasz született.

A megfelelő pillanatra várnak

Jonathan Carroll-Nellenback, a Rochesteri Egyetem munkatársa és a tanulmány egyik szerzője szerint amennyiben nem számol az ember a csillagok mozgásával, úgy két magyarázat lehet Fermi megfigyelésére: vagy egyetlen idegen faj sem hagyja el bolygóját, vagy valóban egyedül vagyunk a világegyetemben. A kutató ugyanakkor úgy véli, érdemes az égitestek mozgását is figyelembe venni.

Elképzelhető, hogy az idegenek egyszerűen a megfelelő pillanatra várnak, amikor egy-egy csillag és a körülötte keringő bolygók közelebb kerülnek saját rendszerükhöz.

Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben a földönkívülieknek igen türelmesnek kell lenniük, akár több száz millió évet is várhatnak a megfelelő pillanatra.

Kép: iStock

Carroll-Nellenback és kollégái szimulációkat is létrehoztak, hogy felmérjék, milyen forgatókönyvek mellett létezhetnek idegen civilizációk. A szakértők arra jutottak, hogy csak az ismert, mintegy 4 ezer exobolygón keresni az élet jeleit olyan, mintha egy medencényi óceánban kutatnánk a delfineket. Csak azért, mert az adott területen nincsenek delfinek, még nem jelenti azt, hogy az egész óceánban sincsenek.

A kutatók szerint az sem elképzelhetetlen, hogy a földönkívüliek már bolygónkat is felkeresték. Bár erre nincsenek régészeti bizonyítékok, elképzelhető, hogy a látogatók olyan rég érkeztek, hogy nem is maradhatott fenn a nyomuk. A Föld a becslések alapján 4,5 milliárd éves, lehetséges, hogy még csak élet sem volt a bolygón, amikor itt jártak.

Az új tanulmány fő üzenete a szerzők szerint az, hogy nem szabad feladnunk a keresést: nem zárható ki, hogy az eddigi eredménytelenség ellenére valóban létezik idegen élet.

Kiemelt kép: iStock