Új anyagra bukkantak egy űrből érkezett kőben

Az ausztrál Wedderburn városának közelében 1951-ben egy különös objektumra, egy meteoritra bukkantak – írja a ScienceAlert. A szakértők évtizedek óta elemzik a 210 grammos kőzetet, teljes összetételét viszont még mindig nem sikerült felmérni.

Chi Ma, a Kaliforniai Műszaki Egyetem munkatársa csapatával a közelmúltban átfogó vizsgálat alá vetette az objektumot. Az analízis során egy korábban ismeretlen vaskarbid ásványra bukkantak a meteoritban, melyet edscottitnek neveztek el.

Kép: iStock

Az eddigi kutatások során már rengeteg anyagot kimutattak a kőzetben, így aranyat és vasat, illetve ritkább, meteoritokra jellemző ásványokat is.

Az új anyagot Edward Scottról, a Hawaii Egyetem meteoritszakértőjéről nevezték el.

A szakértők az edscottit atomszerkezetével valójában már korábban is találkoztak, de csak mesterséges körülmények, vasolvasztás közben. Ez az első alkalom, amikor az egyedi struktúrát a természetben is azonosították. A felfedezésnek köszönhetően az anyag a Nemzetközi Ásványtani Szövetség hivatalos listájára is felkerült.

A kutatók úgy vélik, hogy a wedderburni meteorit egy ősi bolygó forró mélyén jöhetett létre, majd egy ütközés során kiszakadt, és elindult a Föld irányába.

Kiemelt kép: iStock