Elements of this image furnished by NASA.

Csillagközi objektum hullhatott a Földre

Egy új tanulmány szerint a Föld légkörében sikerült érzékelni az első csillagközi meteoroidot – írja a Live Science. Az égitest a 2017 őszén felfedezett, 400 méter hosszú ‘Oumuamua után a második ismert csillagközi objektum lehet.

This artist’s impression shows the first interstellar asteroid: `Oumuamua. This unique object was discovered on 19 October 2017 by the Pan-STARRS 1 telescope in Hawai`i. Subsequent observations from ESO’s Very Large Telescope in Chile and other observatories around the world show that it was travelling through space for millions of years before its chance encounter with our star system. `Oumuamua seems to be a dark red highly-elongated metallic or rocky object, about 400 metres long, and is unlike anything normally found in the Solar System.
Kiderült, hogy honnan érkezett a csillagközi objektum
A szakértők négy lehetséges csillagrendszert azonosítottak.

Avi Loeb, a Harvard Egyetem munkatársa szerint a kisebb csillagközi objektumok jóval gyakoribbak lehetnek, mint a nagyok, és elképzelhető, hogy egy részük a Földet is eléri. Loeb és kollégája, Amir Siraj úgy vélik, hogy most megtalálták az első ilyen égitestet.

A szakértők a NASA Föld-közeli objektumokat figyelő rendszerének adatait elemezték, hogy meteoreseményekre bukkanjanak. A kutatók a gyorsabb égitestekre koncentráltak, mert a nagy sebesség arra utal, hogy az érintett objektum nem feltétlenül a Nap körül keringett.

A csapat egy olyan, nagyjából 0,9 méter széles meteorra bukkant, amelyet 2014 januárjában észleletek Pápua Új-Guinea felett. Az objektum 216 000 kilométer per órával haladt, pályája pedig azt sugallja, hogy a Naprendszeren kívülről érkezett.

A Föld légkörét ezen, az egyéb észleléshez túl kicsi meteorok detektoraként használhatjuk

– mondta Loeb.

A kutatók két másik nagy sebességű objektumot is azonosítottak az elmúlt 30 évből, ezek azonban feltételezhetően a Nap körül keringtek.

A szakértők úgy gondolják, hogy a hasonló csillagközi meteorok elemzése segíthet felmérni az idegen csillagok anyagának összetételét. A csapat bízik benne, hogy idővel kifejleszthetnek egy rendszert, amely képes érzékelni a kivételesen gyorsan mozgó meteorokat.

Kiemelt kép: iStock