3d illustration of a cancer cell and lymphocytes

Meglepő dolog derült ki a rákról

Amikor egy rosszindulatú daganat terjedni kezd, gyakran a májat is érinti. A Pennsylvaniai Egyetem csapata olyan sejteket azonosított egerek májában, amelyek elősegíthetik a rákos sejtek megtelepedését és szaporodását – írja a Cancer Research UKJae W. Lee, a kutatás vezetője szerint a máj egy fontos szenzor a testben, most pedig sikerült kimutatniuk, hogy a májsejtek gyulladásra adott reakciója miként segítheti a rosszindulatú daganat terjedését.

A szakértők eredményeikkel az úgynevezett mag és talaj elméletet támasztották alá. A hipotézis szerint az áttét sejtjeinek (azaz magjainak) megfelelő környezetre (azaz talajra) van szükségük a megtámadott szervben. A friss adatok alapján a máj alkalmas arra, hogy befogadja a rákos sejteket.

A kutatók egy lehetséges láncreakciót is felfedeztek, amely elősegítheti a daganatnak kedvező környezet kialakulását. A kísérletben a szakértők hasnyálmirigyrákban szenvedő egereket tanulmányoztak, és kimutatták, hogy a májsejtek egy fehérje, a STAT3 aktiválásával reagálnak a gyulladásra. A folyamat hatására egy másik protein, a SAA termelése is növekedik.

A fehérjék ezt követően olyan immunsejteket állítanak elő, amelyek megváltoztatják a máj környezetét, így az alkalmassá válik a rákos sejtek befogadására.

A csapat ugyanakkor azt is felfedezte, hogy megfelelő molekulákkal blokkolni lehet a láncreakciót, ezzel pedig csökkenthető az áttét kialakulásának veszélye.

A szakértők bíznak benne, hogy eredményeik segíthetnek egy olyan kezelés kialakításában, amellyel megakadályozható az áttét megjelenése a májban.

Kiemelt kép: iStock