artist's interpretation of a black hole deforming spacetime

Gigantikus fekete lyuk tombol galaxisunk közepén

Kutatók egy csoportja az eseményhorizont felé közeledő anyagot vizsgálva igazolta, hogy valóban egy hatalmas fekete lyuk helyezkedik el a Tejútrendszer szívében.

A nemzetközi kutatócsapat az új vizsgálatban az Európai Déli Obszervatóriumhoz (ESO) tartozó Very Large Telescope (VLT) egyik műszerét hívta segítségül – írja az IFLScience. A szakértők a berendezéssel a Tejútrendszer közepén található feltételezett szupermasszív fekete lyukat, a Sagittarius A*-t tanulmányozták.

A GRAVITY nevű műszer a VLT négy teleszkópjának fényét használja fel, hogy egy hatalmas virtuális távcsövet hozzon létre. Az így létrejött teleszkóp 130 méter átmérőjű.

A műszerrel a kutatók infravörös kitöréseket figyeltek meg a Sagittarius A* feltételezett helyén. A szakértők úgy vélik, hogy a jelek a fekete lyuk eseményhorizontja körül található gáztól származnak. (Az eseményhorizont az a határ, melyen túl a gravitáció olyan erős, hogy még a fény sem képes elszökni a tömegvonzás elől.)

A feltételezések szerint a fekete lyuk körüli anyag elképesztő gyorsasággal, a fénysebesség harmadával száguld.

Elképesztő a fénysebesség 30 százalékával keringő anyagot látni egy nagy tömegű fekete lyuk körül

– nyilatkozta Oliver Pfuhl, a Max Planck Földön Kívüli Fizikai Intézetének munkatársa és az új tanulmány társszerzője. A kutató hozzátette, a GRAVITY lehetővé tette, hogy példátlan részletességben, élő időben figyeljék meg a felhalmozódási folyamatot.

A csapat szerint új adataik azt bizonyítják, hogy a Sagittarius A* valóban egy fekete lyuk.

A szakértők úgy gondolják, hogy a gáz az S2 jelű csillagtól származik, mely égitest 16 évente közelíti meg a fekete lyukat. A kutatók remélik, hogy módszerükkel a jövőben más hasonló objektumokat is elemezni tudnak majd.

Nem a friss kutatás az egyetlen projekt, mellyel a Sagittarius A*-t figyelik. Az objektumot tanulmányozó Eseményhorizont Teleszkóp csapatának célja például az, hogy elkészítsék az első felvételt egy fekete lyukról.

Kiemelt kép: Thinkstock