Évekkel korábban észrevehető a rák ezzel a módszerrel

Amerikai és brit kutatók felfedezték: a vérben lévő egyik fehérje szintje előre jelezheti, hogy valaki hajlamos-e egy adott fajta veserákra, és így akár öt évvel korábban diagnosztizálhatják a betegséget, mielőtt tüneteket mutatna. Ezzel jócskán megnőhet a túlélési esély, hiszen a veserák későbbi stádiumában ez csak 10 százalékos.

Minden évben több mint 330 ezer embert diagnosztizálnak vesedaganattal a világon, ezek 80 százaléka úgynevezett világos sejtes veserák, vagy vesecarcinoma (RCC). Ez a vesedaganat-féle azért különösen veszélyes, mert viszonylag későn jelentkeznek a tünetei, viszont ha hamar észreveszik, akár 90 százalékos is lehet a túlélési esély.

Ha azonban a tumor invazív, az öt éves túlélési esély már csak 50 százalék, a harmadik-negyedik stádiumban pedig mindössze 10.

Bajt jelez, ha túl sok van ebből a fehérjéből

A bostoni Beth Israel Deaconess Orvosi Központ (BIDMC) és a brit Imperial College London kutatói most felfedezték, hogy a vérben található KIM-1 fehérje mennyisége jelezheti a veserák kialakulásának kockázatát. A KIM-1 (kidney injury molecule, vesekáros molekula) magas szintje akár már a tumor kialakulása előtt öt évvel felfedezhető a vérben, és tisztán kimutatható, hogy összefüggés van közte és a világos sejtes vesedaganat megjelenése között. A kutatók arra is rájöttek, hogy minél több ilyen molekula van a vérben a már beteg páciensek esetében, a túlélési esély annál kisebb.

A Rák és Táplálkozás Európai Jövőbeli Kutatásának (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, EPIC) adatait is összevetették a tudósok, és kimutatták, hogy azoknak, akik később RCC-ben szenvedtek, nagyjából duplája volt a KIM-1 koncentrációja a vérükben, mint azoknak, akik egészségesek maradtak a kutatási időszak alatt. Az EPIC felmérései egyébként a rák és az életmód összefüggéseit kutatják, ez a világ egyik legnagyobb ilyen összetett tanulmánya.

vervetel(210x140).jpg (vérvétel, )
Akár egy egyszerű vérvétel is segíthet megállapítani, mennyi esélye van az RCC-re – fotó: Thinkstock

Elég egy vérvizsgálat, és megtudja, mennyire veszélyeztetett

Amikor lefuttatták azokat a modelleket, amelyek megjósolták, valakinek milyen esélye van a veserák kialakulására,

kétszer olyan pontos eredményeket kaptak akkor, ha a KIM-1 molekula mennyiségét is belevették a számításba.

“Ez egy óriási lépés a jó irányba, mivel a KIM-1 az első vérben található biomarker, amely segíthet megállapítani, ki alacsony kockázatú az RCC veserákra, és ki magas” – írta a sajtóközleményben David Muller, a Clinical Cancer Research tudományos folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője. “De több kutatásra lesz szükségünk, mielőtt ezt széles körben bevezetjük.”

A kutató azt is megjegyezte, hogy a KIM-1 valószínűleg nem abban fog jelentős segítséget nyújtani, hogy a veserákot magát diagnosztizáljuk, mivel az RCC viszonylag alacsony arányban jelenik meg a népesség körében. Inkább a mostani, már létező diagnosztizáló eljárásokban segíthet többet. További kísérletekre szükség lesz, de egy specifikus, erre kifejlesztett tumormarker hozzájárulhat ahhoz, hogy az RCC-t időben észrevegyék, és ezzel drasztikusan javítsák a betegek túlélési esélyeit.

Nyitó illusztráció: AFP