(180607) -- NANJING, June 7, 2018 (Xinhua) -- Photo taken on June 6, 2018 shows the animal fossil footprints, which were made in the Ediacaran Period, at the Nanjing Institute of Geology and Palaeontology under the Chinese Academy of Sciences in east China's Jiangsu Province. Chinese and American paleontologists reported in the journal Science Advances the discovery of earliest animal fossil footprint ever found.  (Xinhua/Li Bo)(mcg)

Megtalálták az eddigi legősibb lábnyomokat

2018. 06. 08. 09:07

Nagyjából 500 millió évvel ezelőtt a mai Kína területén egy tenger feküdt, amely hemzsegett a különböző élőlényektől. A tenger fenekén pedig bizonyos állatok otthagyták nyomaikat.

Az új felfedezés különlegessége az, hogy a szakértők eddig úgy hitték, hogy a lábak csak jóval később fejlődtek ki – írja az IFLScience.

Az új nyomokat 551-541 millió éves, a késő ediakara korából származó kőzetekben azonosították. Ez azért meglepő, mert a kutatók korábban azt hitték, hogy a bonyolultabb, végtagokkal is rendelkező létformák csak később, a kambrium alatt jelentek meg.

Az ediakara korában a növények még nem hódították meg a szárazföldet, az óceánokat pedig egyszerű, puha, többsejtes organizmusok népesítették be, melyek leginkább férgekre, levelekre és zsákokra hasonlítottak. A szakértők eddig úgy vélték, hogy csak a kambriumi robbanás során, mintegy 541 millió éve vált az élet összetettebbé.

Trilobyte fossils on sand stone background - detail.
Magyar kutatók módszere segíthet a korai evolúció megértésében
Szöllősi Gergely János és kutatótársai DNS-szekvenciák alapján nyertek bepillantást az evolúció távoli múltjába.

Az új lábnyomok, melyeket a dél-kínai Három-szurdoknál találtak, viszont átírhatják az elméletet. A felfedezés ugyanis azt jelenti, hogy az ediakara végén már bonyolultabb, úgynevezett kétoldali szimmetriájú állatok is éltek a Földön.

A friss eredményeket a Science Advances folyóiratban mutatták be. A tanulmányban a Cse Csen, a Kínai Tudományos Intézet geológusa által vezetett csapat azt írja, két sornyi, ismétlődő egységekből álló nyomokat azonosítottak. Azt nem tudni, hogy pontosan miként is nézett ki az élőlény, amely a nyomokat hagyta.

Az állatok a függelékeiket mozgásra, otthonépítésre, harcra, táplálkozásra és néha párosodásra használják

– nyilatkozta a The Guardiannek Suhai Csiao, a tanulmány társszerzője. A szakértő szerint fontos kideríteni, hogy mikor és milyen élőlényeknél jelentek meg az első függelékek, mert ez sokat elárul arról, hogy mikor változtatták meg az állatok igazán a Földet.

A tengerfenéken mozgó élőlények ugyanis kimutatható hatással vannak bolygónkra. Az adatok azt mutatják, hogy napjainkban még a legkisebb állatok is képesek befolyásolni az óceáni áramlatokat, a bonyolultabb létformák ráadásul a tápanyagkörforgást is megváltoztathatják.

(Kiemelt kép: AFP/Li Bo/XINHUA)

Nyíregyháza, 2016. december 9.
Grezsu Mihályné viszi haza az önkormányzat ajándékcsomagját a Nyíregyházához tartozó Szélsőbokorban 2016. december 9-én. A Magyar Posta dolgozói Nyíregyháza mintegy 19 ezer nyugdíjas lakosának kézbesítik a város 2500 forint értékű karácsonyi ajándékcsomagját.
MTI Fotó: Balázs Attila