Justin Biebert és a Despacitót is megszereti, ha stimulálják az agyát

Kanadai kutatók kiderítették, hogy az agy egy adott területének mágneses stimulációjával elérhető, hogy egyes zeneszámokat jobban, másokat kevésbé szeressünk. Mindennek az evolúcióhoz és a túlélési ösztöneinkhez is köze van.

Egyszerű mágneses stimuláció segítségével bárkinél elérhető, hogy egy zeneszámot jobban vagy kevésbé szeressen. A Montreali Neurológiai Intézet kutatói 20 százalékos változást értek el a kutatásban résztvevők élvezeti indexében, mind negatív, mind pozitív irányba, ehhez pedig mindössze az agy prediktív kódolásért felelős területét kellett stimulálniuk.

Az ugyanis, hogy mennyire élvezünk egy zeneszámot, nagyban attól függ, hogy mennyire tudjuk előre kiszámítani az ismétlődő dallamokat és ritmusokat – ezt pedig az evolúció során alakítottuk ki magunkban, és nagyon lazán a túlélésben is szerepe van.

A zene élvezeti fokát ugyanis az határozza meg, hogy mennyi repetitív és előre kiszámítható dallam és ritmus található benne. Nagyobb az érzelmi hatása, ha olyan strukturális és időbeli tulajdonságokkal rendelkezik, amit az agyunk könnyedén le tud követni, és amelyből következtetéseket tud levonni a következő szakaszra.

Ilyenkor beindul az agyunk prediktív kódolásért felelős területe, amivel öntudatlanul hipotéziseket generálunk és tesztelünk. A zenei ismétlődések és minták ilyen hipotézisek, és ha sikeresen megjósoljuk őket, megindul a beépített jutalmi rendszer.

Fotó: Pexels

Ha előre gondolkodunk, nem esz meg az oroszlán

Ez zenei tekintetben nem tűnhet fontosnak, de az evolúció során igenis hasznos volt: minél többet tudunk ugyanis előre megjósolni a történésekből, annál biztosabban felkészülhetünk rájuk, és kevesebb a valószínűsége, hogy bajunk esik.

Nagyon leegyszerűsített példa, de mondjuk ha az őskorban egy oroszlán minden nap napnyugta után látogatta meg a táborunkat, előbb-utóbb rájöttünk a viselkedésmintájára, és fel tudtunk készülni rá. Túléltünk, a jutalom pedig az életben maradás volt azért, mert ilyen ügyesen következtettünk.

Ugyanígy zajlanak le a folyamatok az agyunkban is, csak öntudatlanul, és sokkal gyorsabban.

Akár még Justin Biebert is megszeretheti

A montreali kutatók erre a prediktív kódolásra erősítettek rá a mágneses stimulációval, és a Nature Human Behaviour tudományos folyóiratban megjelent tanulmányuk alapján egész szép eredményeket is értek el.

Képesek voltak 20 százalékkal megnövelni, vagy 20 százalékkal csökkenteni a zene élvezeti értékét a kutatásban résztvevők számára. Mivel a stimuláció közben az erőteljesebb prediktív kódolásra erősebb jutalmi válasz is érkezett, az alanyok jobban érezték magukat a zene hallgatása közben, míg a kódolás elnyomása esetén sokkal kisebb jutalmi válasz volt a reakció, amitől a zene kevésbé volt élvezhető.

Ugyanez a mágneses terápia egyébként a depresszió kezelésében is hatásos, ez a folyamat is nagyon hasonló ahhoz, ahogyan a montreali kutatók dolgoztak.

(Kiemelt fotó: Pexels)