Komoly problémát okozhatnak a baktériumok a Mars-missziók során

Egy moszkvai földi szimuláció során egy hosszabb űrutazás, például egy Mars-misszió hatásait vizsgálták. A kísérlet végén a kutatók arra jutottak, hogy a távolba tervezett küldetések súlyosan károsíthatják a mikrobiális sokszínűséget - ez pedig egyáltalán nem jó hír.

A Microbiome folyóiratban megjelent tanulmányban a Mars500 projekt eredményeit ismertetik. 2010 júniusa és 2011 novembere között hat alany 520 napot töltött el Moszkvában egy szimulált űrutazáson – számol be az IFLScience.

A misszió során a szakértők felfedezték, hogy jelentősen csökkent a mikrobiális sokszínűség – vagyis zuhant a baktériumfajok száma.

Mivel a mikrobiális sokféleség fontos az egészségnek, az eredmények egyáltalán nem megnyugtatóak.

Petra Schwendner, az Edinburgh-i Egyetem munkatársa és a tanulmány társzerzője szerint amellett, hogy a jelenség veszélyes lehet a legénységre, bizonyos mikroorganizmusok számának növekedése magát az űrhajót is károsíthatja. A szakértő hozzátette, a rendszer stabilizálásához olyan intézkedésekre lehet szükség, melyekkel megakadályozhatják az ellenálló baktériumok kifejlődését, ugyanakkor megőrizhetik a mikrobiális sokféleséget.

A kísérlet során 18 különböző alkalommal összesen 360 mintát gyűjtöttek be az űrhajó 20 eltérő pontjáról. Az alanyok a küldetés alatt szigorú diétát és napirendet tartottak, és egyszer sem hagyták el a tesztterületet.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mi miatt csökkent a baktériumfajok száma, a legvalószínűbb azonban az, hogy a háttérben az ismétlődő tisztítások álltak. Az űrhajó egyes részein ugyanakkor valósággal hemzsegtek a mikroorganizmusok, ez pedig azt jelenti, hogy bizonyos felületeket érdemes lesz antimikrobiális anyagokkal bevonni.

A leggyakoribb mikrobák az emberekhez köthető Bacillus és Staphylococcus nemzetségekbe tartoztak, ami arra utal, hogy a fajok jelentős részét az űrhajósok terjesztették. Utóbbi csoport mikroorganizmusai bőrfertőzéseket okozhatnak, ez pedig az űrben, a Földtől távol igen komoly problémával járhat. Összességében azonban a legnagyobb veszélyt a sokféleség zuhanása jelenti.

Az új tanulmány ismét rámutatott, hogy milyen fontos felmérni a hosszú missziók egészségre gyakorolt hatását, mielőtt ténylegesen belevágnánk a távoli űrutazásokba.