Tudomány
Hohenhameln, 2015. szeptember 10.
Füst száll fel a németországi Hohenhameln szénerőművének kéményeiből 2015. szeptember 10-én. (MTI/EPA/Julian Stratenschulte)

Még hogy az elektromos autók nem szennyeznek

Bihari Dániel
Bihari Dániel

tud újságíró. 2017. 09. 26. 18:25

Az elektromos autók működéséhez felhasznált áramot valahol meg kell termelni, ez pedig jelentős CO2-kibocsátással jár. Cserébe a szennyezés olyan erőművekben történik, amelyekben ezt hatékonyan képesek szűrni. Magyarországon és a világ nagy részén megérdemlik a zöld rendszámot, de Indiában még mindig zöldebb a benzines.
Korábban a témában:

A városi légszennyezés bizonyítottan éveket vehet el az emberek életéből, a felelős pedig nagyrészt a közlekedés.

A szén-dioxid a legveszélyesebb üvegházgáz, ennek globális szinten 14, Európában 20, Magyarországon pedig 25 százaléka a kőolajszármazékokat égető motorokból származik.

Érdekes kis kitérő rögtön az elején: a világ 15 legnagyobb áruszállító hajója több szén-dioxidot juttat a légkörbe, mint a Föld összes személyautója.

Azt az áramot valahol meg kell termelni

Nem kérdés, mennyire fontos az autózás, a személy- és teherszállítás kizöldítése, a megoldást pedig az elektromos autók jelentik. Zöld rendszámmal közlekednek, nulla emisszióval hirdetik őket, ami a használat helyét illetően igaz is. De a felhasznált áramot valahol meg kell termelni, ami viszont jelentős CO2-kibocsátással jár.

A kérdés már csak az, összességében nézve mennyivel környezetbarátabb egy elektromos autó hagyományos társainál?

Három tényezőt kell figyelembe venni.

  • Mennyit fogyaszt az elektromos autó egységnyi távon?
  • Mennyi szén-dioxidot pöfög ki egy benzines autó ugyanezen az úton?
  • Mennyi szén-dioxid kibocsátásával jár egy kWh-nyi áram megtermelése?

Főleg az utóbbi két kérdésre adott válasz nagyon összetett – Benkő Dániel klímaváltozási szakértőt kérdeztük.

E-autó: 71,8 gramm CO2

A legtöbb ország vegyes forrásból állít elő elektromos áramot. A legmagasabb CO2-kibocsátással a lignit, a szén elégetése jár, a földgáz már jóval szerényebb szennyező, az atomenergia és a megújuló energiaforrások mint a víz, a szél, a nap használata nem juttat a légkörbe üvegházhatású gázt.

Magyarországon 1 kWh elektromos áram előállítása durván 350 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár, ezt a mennyiséget befolyásolja az import. A külföldről érkező áram ugyanis nem számít bele a magyar kibocsátásba.

FRANKFURT AM MAIN, GERMANY - SEPTEMBER 13:  A Mercedes-Benz E350e plug-in hybrid car stands charging at its EQ Power charging station at the 2017 Frankfurt Auto Show on September 13, 2017 in Frankfurt am Main, Germany. The Frankfurt Auto Show is taking place during a turbulent period for the auto industry. Leading companies have been rocked by the self-inflicted diesel emissions scandal. At the same time the industry is on the verge of a new era as automakers commit themselves more and more to a future that will one day be dominated by electric cars.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Fotó:Getty Images/Sean Gallup

Az elektromos autók között természetesen vannak különbségek, a hatékonyságuk is egyre jobb, átlagnak vegyünk egy modellt, amely 24 kWh-nyi árammal 117 kilométert képes megtenni az amerikai számítási módszer szerint.

Egy kilométer »áramigénye« tehát 0,2 kWh, így elektromos autónk egy kilométeréhez 71,8 grammnyi szén-dioxid kibocsátást társíthatunk

– világít rá Benkő Dániel.

Benzines: 163,8 gramm CO2

Ehhez képest nézzük a benzines járműveket. Kibocsátásuk nyilvánvalóan gyártón, a motoron, a használaton és az autó egyedi állapotán túl még számos tényezőn múlik, most vegyük megint a nagy átlagot: 7 liter/100 km fogyasztású benzines autót, ahol egy liter benzin elégetése során 2,34 kilogramm CO2 keletkezik.

Ha ebből kiszámoljuk az egy kilométert, máris egymás mellé tehetjük a két értéket:

az elektromos autó egy kilométeréhez 71,8 gramm, míg a benzinesnél 163,8 gramm széndioxid-kibocsátás társul, vagyis utóbbi 2,3-szer több üvegházhatást okozó gázt juttat a légkörbe.

Ehhez társul, hogy előbbi szennyezése nem a sűrűn lakott városokban jelenik meg, hanem olyan erőművekben, ahol igen hatékonyan képesek szűrni a kijutó gáz és szilárd részecskék mennyiségét.

A benzines autó viszont élettartama alatt végig a fent írt CO2-mennyiséget lökik ki magukból, míg egy elektromos autó üzemeltetése együtt zöldül az energetikával: kibocsátása úgy csökken majd, ahogy nő a megújulók aránya.

Van, ahol zöldebb a benzines

Kína és India például még nagyrészt szénerőművekre támaszkodik, ezekben az országokban a fent említett elektromos autó egy kilométeréhez 152, illetve 195 gramm szén-dioxid kapcsolódik.

Indiában így még mindig inkább hét literes benzines autónk érdemelné ki a zöld rendszámot.

A világ nagy részén azonban a hazaihoz hasonló a helyzet. A lista másik végén Paraguay és Izland áll, ahol a tiszta energiatermelés miatt az e-autók „kibocsátása” nulla. De Norvégiában is csak 4, Svájcban 8, Franciaországban 17 gramm attól függően, milyen forrásból származik az elektromos áram.

Egy kilométeren kibocsátott szén-dioxod elektromos autók által:

  • Paraguay és Izland: 0 gramm
  • Norvégia: 4 gramm
  • Svájc: 8 gramm
  • Franciaország 17 gramm
  • Magyarország: 71,8 gramm
  • Kína: 152 gramm
  • Bezines autó: 163,8 gramm
  • India: 195 gramm

Kiemelt kép: MTI/EPA/Julian Stratenschulte

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.