Büdös sajt segítségével fedeztek fel egy új barlangi élőlényt

A különös jövevény a kissé bizonytalan besorolású lábaspotrohúak (Diplura) közé tartozik. Az élőlényt egy türkmenisztáni barlanghálózatban fedezték fel.

Az új fajt a kelet-türkmenisztáni Kugitang-hegység egy eldugott barlangjában, a Kaptarhana-barlangban találták meg. A rendszer Ázsia egyik legnagyobb barlanghálózata, hossza mintegy 57 kilométer.

A hatalmas föld alatti környezetben egy új, néhány milliméteres, fakó, vak, rovarszerű lényt fedeztek fel, a Turkmenocampa mirabilis – a faj neve Türkmenisztánra és a latin „csodás” szóra utal. A jövevény nemcsak egy külön fajt, de egy teljesen különálló nemet is alkot.

Alberto Sendra, az Alcalái Egyetem munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint a furcsa állat hosszú evolúciós utat tett meg, hogy alkalmazkodjon a közép-ázsiai föld alatti környezethez.

Meglepő lehet, de az új faj megtalálásában a kulcsszerep a sajté volt.

A kutatók egy erős szagú sajtot és az ember számára mérgező, sűrű, folyékony, édes, színtelen-szagtalan etilénglikolot tartalmazó csapdákat használtak.

A szakértők korábban több mint 8 órán át vizsgálták a barlangot, de semmi figyelemreméltót nem láttak. Tavasszal aztán az üregben hagyták a sajtos csapdákat, néhány hónap múlva visszatérve pedig új élőlényeket azonosíthattak.

Egy lábaspotrohú a Kaptarhana-barlangban (Kép: Alberto Sendra)

Turkmenocampa mirabilis újabb remek példája annak, hogy milyen különös létformák alakulhatnak ki a barlangok egyedi környezetében. A parányi állat például képes a nedves felszíneken és a száraz falakon is közlekedni. A felfedezés a Kaptarhana-barlang feltérképezésének fontosságára is rávilágít.

Pavel Sztojev, a Bolgár Természettudományi Múzeum munkatársa szerint sok kutató hiszi azt, hogy a közép-ázsiai barlangi fauna szegényes. A Kaptarhanához hasonló rendszerek azonban bepillantást nyújtanak ezen üregek biodiverzitásába, evolúciós történetébe, valamint a föld alatti ökoszisztémák alakulásába és funkciójába.

(IFLScience)