Homokdűnék és portölcsérek – westernbe illő a táj a Marson

24.hu

2017. 03. 02. 14:02

Érdekes felvételeket közölt a NASA, melyeket a Curiosity nevű marsjáró készített. A képsorokon a vörös bolygó felszínén mozgó porördögök - azaz poros forgószelek - és vándorló homokdűnék láthatóak.

A Curiosity jelenleg a Gale-krátert, a Marson található 154 kilométer átmérőjű és körülbelül 3,8 milliárd éves mélyedést tanulmányozza – a képződmény feltehetőleg egy aszteroida becsapódásával jött létre. A jármű azért elemzi a területet, mert a tudósok szeretnék megérteni, hogy miként formálta a szél a környéket. A szakértőket különösen érdekli a kráter közepén található 5,5 kilométer magas hegy, az Aeolis Mons története.

Mivel a Mars légkörének vastagsága töredéke a földinek, így a helyi szelek messze nem olyan jelentősek, mint bolygónkon. Ennek ellenére a légmozgások át tudják alakítani a tájat, képesek az anyagot megmozgatni a hegycsúcs és a mélyedés pereme közt. A jelenséget a Curiosity mellett a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) űrszonda is tanulmányozta.

Mackenzie Day, a Texasi Egyetem kutatója és az új tanulmány társszerzője szerint a szonda sokkal szélesebb képet alkothatott a Gale-kráter és az Aeolis Mons környezetéről. Az MRO-tól kapott adatokat később a szakértők összefésülték a marsjáró felszíni megfigyeléseivel.

A Gale-kráter területén jelenleg épp nyár van, a szelek pedig ilyenkor a legaktívabbak. Éppen ezért a kutatók bíztak benne, hogy látványos bizonyítékokat találhatnak majd a légmozgások tájformáló tevékenységére.

A szakértők nem is tévedtek. Az egyik felvételen például jól kivehető, hogy mennyit mozogtak egyetlen nap alatt a széllel a helyi homokdűnék.

Marsi dűnék Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Egy másik képsoron hasonlóan figyelemreméltó jelenség tűnik fel, mégpedig a porördögök tánca. Az ilyen kisebb forgószelek akkor keletkeznek, amikor a talaj sokkal forróbbá válik, mint a felette elhelyezkedő levegő. A légtömeg emiatt felhevül, felszáll, a nyomáskülönbség miatt a helyére hűvösebb levegő áramlik, és létrejön a forgó tölcsér.

Ezek a porördögök aztán megfelelő szélirány esetén mozogni kezdenek a felszínen, felkapva a porszemcséket. Bizonyos esetekben egyetlen helyen akár féltucat tölcsér is kialakulhat, egy-egy porördög magassága a fél méterestől az egy kilométeresig terjed.

Marsi porördög Kép: NASA/JPL-Caltech/TAMU

A Curiosity most az Aeolis Mons alsóbb lejtőinél jár, ahol bele is kezdett következő küldetésébe: a hegy északnyugati részénél található aktív dűnék vizsgálatába. Az efféle elemzések rengeteget segíthetnek annak megértésében, hogy miként változik az idő múlásával a marsi táj.

A Curiosity egyébként már korábban is készített olyan képeket, melyek azt bizonyították, hogy a vörös bolygó tája akár egy western díszlete is lehetne. Tavaly a marsjáró a földi geológiai alakzatokra meglepően hasonló formációkat fedezett fel a kráterben.

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa.
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI