Tudomány

Intelligens autók, önvezetés, forradalmi akkumulátorok – ilyenek lesznek a közeljövő új autói

Az elektromos autók terjedése már megkezdődött, de mi lesz itt a következő évtizedekben? Okosabbak lesznek az autók, a balesetek száma pedig csökken majd.

Bemutatunk néhány, hamarosan a legtöbb új autóban hozzáférhető újítást.

Tényleg jönnek az önvezető autók?

e014bd6a0a0642308feea961ad002d27

A Google az első sikeres önvezető autó, a 2005-ben az Amerikai Védelmi Minisztérium nagydíját elnyerő Stanley fejlesztőit leigazolva kezdte meg saját önvezető autós projektjét. A technológiával felszerelt, különböző autógyárak által gyártott modellek – így Lexus-terepjárók, Toyota Priusok és egy Audi TT – 2011, illetve 2012 óta már szabadon járnak az utakon. A legfrissebb adatok szerint az autók együttvéve már több, mint 2,3 millió kilométert tettek meg, ezalatt mindössze egyetlen olyan koccanásnak voltak részesei, melyben a számítógép hibázott:

A kész terméket a Google az évtized végére már szeretné a sorozatgyártásig juttatni, de ennek még mindig komoly törvényi korlátai (az Egyesült Államokban államonként változnak a törvények) vannak, melyek leküzdéséért még keményen lobbiznak. Mindemellett az önálló vezetéshez szükséges berendezések árából is faragni kellene, hiszen a környezet centiméteres pontosságú, villámgyors felméréséhez szükséges hatvannégy lézernyaláb és a többi eszköz ára többszöröse az azzal működő autóénak: közel 150 ezer dollár, azaz 41,7 milió forint.

Eltűnnek a robogók, és jönnek a pici, elektromos autók?

A Nissan a 2009-es Tokiói Autószalonon mutatta be a Land Glider névre hallgató, két személy (egymás mögötti) szállítására képes prototípusát.

nissan_land_glider_03

Az elektromos autó a kanyarokban akár tizenhét fokban is bedőlhet, kormánykerék helyett a repülőgépek világából kölcsönzött irányítószervvel működik, visszapillantó tükrök helyett pedig képernyőt és kamerákat kapott. Talán ez lesz a robogózás után a következő népszerű közlekedési mód? Mi örülnénk neki, hiszen az apró járművek jóval biztonságosabbak lennének benzinfogyasztó, furcsa hangon működő társaiknál, amik Ázsia legtöbb nagyvárosának állandó zúgásáért felelősek.

Az ugyanazon az úton haladó autók kapcsolatban állhatnak majd egymással

dot-v2v-program_100349712_m

Több autógyártó, sőt, az amerikai kormány is kísérleteket folytat a V2V (Vehicle-to-Vehicle) kommunikáció terén, melynek során az autók pillanatnyi sebességüket, irányukat és helyüket is megosztják a körülöttük haladókkal.

A V2V-vel megelőzhető lehetne a balesetek közel nyolcvan százaléka, hiszen például már hosszú másodpercekkel egy frontális ütközés előtt az autók felismerhetik az elkerülő manőver szükségességét, és eldönthetik, melyiküknek kell korrigálni az útján, vagy esetleg fékeznie ahhoz, hogy mindenki egy karcolás nélkül utazhasson tovább.

Az MIT kutatói nemrégiben arra a megállapításra jutottak, hogy a közlekedési lámpák szükségtelenül lassítják a forgalmat, azok eltávolításával, és a kommunikációs technológia használatával sokkal gyorsabban elérnénk a célunkat.

Jönnek a fejlett virtuális műszerfalak

Egyes BMW-modellek már néhány évvel ezelőtt is apró, a szélvédő aljára vetített kiegészítő műszerfallal voltak kaphatóak, de a jövőben ezek a pillanatnyi sebesség, a sebességlimit, az útvonaltervező által javasolt irányok, vagy épp üzemanyagszint kijelzése mellett akár az egész műszerfal szerepét átvehetik majd.

A BMW tervei közt szerepel egy ütközések elkerülését segítő rendszer is, amely a szélvédőn értesítést villant fel, ha túl közel kerülünk egy szomszédos autóhoz, sőt, egy útvonalterv beállítása esetén akár grafikusan, az aszfaltra vetítve is mutatja az utat.

A mostani elektromos autók nehéz akkumulátorai helyett a karosszéria raktározhatja majd az energiát

Volvo

Optimista becslések szerint huszonöt éven belül akár az utakon futó autók fele is hibrid lehet, ami azt jelenti, hogy számottevően csökkenhet majd a nagyvárosok légszennyezettsége. Van még azonban min javítani, hiszen az akkumulátorok ma még iszonyú nehezek, és a motortérben is jókora helyet foglalnak el. A Volvo kilenc másik céggel együttműködve 2010-ben kezdte meg az akkumulátorokat felváltó, energiatárolásra képes karosszériák fejlesztését, mely akár 15 százalékkal is csökkentheti az autók tömegét, és a fejlesztés jelenlegi állása szerint 130 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Ez még messze elmarad a modern elektromos autók 4-500 kilométeres hatótávjától, de a motorháztető, ajtók és a tető lecserlésével egy hibrid jármű ma is tökéletes elektromos erőforrással büszkélkedhetne.

Az elektromos autók eladási számai minden évben rekordot döntenek, egyeduralmuk azonban még nagyon messze van, hiszen a köhögő, mérgező gázokat köpő autók piaca is növekszik a legtöbb országban – az Egyesült Államokban egyedül 17,5, Kínában 21,1, Indiában 2,03, Nagy-Britanniában pedig 2,6 millió talált belőlük gazdára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik