Tudomány

Elfújta a szél az űrrepülő-hordozó tesztjét

Olyan szél fújt a teszt napján, hogy a kis űrhajó inkább a hordozó hónaljában maradt. Nem is csoda ez azután, hogy az elődje egy ember halálát okozta.

2014. októberének végén szomorú véget ért a Virgin Galactic magánvállalat űrrepülőgépének repülése, mivel a Mojave-sivatag felett a SpaceShip Two feltehetően az új üzemanyag miatt meghibásodott és lezuhant, a halálba küldve ezzel az egyik pilótát, akinek társa is súlyos sérüléseket szenvedett.

Ám Richard Branson, a Virgin Galactic tulajdonosa, és gyakorló milliárdos nem adja fel elképzeléseit, hanem tovább folytatja a “lakossági” űrrepülésre irányuló programját. Éppen ezért februárban bemutatták a szerencsétlenül járt gépjármű utódját, ami talán babonaságból nem a SpaceShip Three, hanem a VSS Unity nevet kapta, és úgy volt, hogy a WhiteKnight Two Eve nevű hordozóra függesztve november elsején repülte volna első tesztjét. Ekkor a vitorlázó képességeit próbálgatták volna, ám az időjárás tréfás kedvében volt, és olyan szelet varázsolt a Mojave-sivatag fölé, ami úgy ahogy van, megakadályozta a tervezett program lefolytatását, így
a Unityt nem engedték szabadon, hanem végig ott utazott a hordozó szárnya alatt.

Ennél fogva sem magát a Unityt, sem pedig a hordozórepülőt nem sikerült tesztelni, márpedig utóbbi legalább olyan fontos része a Virgin Galactic űrprogramjának, mint maga az űrjármű. Aki valaha is ült már repülőgépen úgy, hogy közben odakint dudáló szél fújt, vagy netán vezette is a masinát, miközben dühöngtek az elemek, az tudja nagyon jól, hogy a durva légmozgások igencsak megnehezíthetik a pilóta dolgát.

Hosszú még az út

A mostani repülés nem jelentett volna azonnali ugrást az űr felé, hiszen a vitorlázós teszt után a Unity számára még ott a kihívás, hogy bizonyítsa, biztonsággal ki tud jutni a légkörből, és vissza is tud térni anélkül, hogy bárkinek is veszélyben lenne a testi épsége. És ezt nem csupán egyszer kell bizonyítania, hanem többször is, hiszen az utasok nem azért fizetnek 250 000 dollárt a 4-6 perces űrbéli tartózkodásért, hogy utána elégjenek a légkörben. Ettől függetlenül jó tudni, hogy a projekt folytatódik, és a különleges kinézetű hordozó, illetve hasznos terhe hamarosan újra a levegőbe emelkedik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik