Hamarosan meglehet a 9. bolygó

A kutatók már nagyon közel járnak a felfedezéshez, jövő karácsonyra meg is kaphatjuk.

A Naprendszer egészen 2006-ig kilenc bolygóval rendelkezett (legalábbis az akkori ismereteink szerint), ekkor azonban a Plutót átsorolták a törpebolygó kategóriába. A tudósok egy ideje azt sejtik, hogy hamarosan ismét kilenc lesz a létszám, hiszen a Kuiper-öv égitesteinek furcsa pályája arra enged következtetni, hogy van ott még valami, amit egyelőre senkinek sem sikerült megpillantani.

A titokzatos kilencedik

A teória már 2014-ben létezett, amikor két asztronómus (Scott Sheppard és Chadwick Trujillo) felfedezte, hogy a Naprendszer külső peremén (a Plutón is túl) az ott keringő törpebolygó szokatlan ívet járnak be. Ez persze lehet véletlen is, a számítások azonban azóta arra utalnak, hogy lennie kell ott egy, a többinél sokkal nagyobb tömegű égitestnek, aminek a gravitációja befolyásolja a környezetében lévő bolygókat.

Kilencedik_bolygo
Minden, amit eddig tudhatunk a kilencedik bolygó (Planet Nine) jellemzőiről

A teóriát idén januárban két másik kutató, Konstantin Batygin és Mike Brown is megerősítette, akik tovább finomították a titokzatos kilencedik bolygóval kapcsolatos számításokat. A két szakember úgy gondolja, hogy

• a Földnél 10-szer nehezebb,
  • erősen elliptikus pályán kering,
  • a Földtől való legnagyobb távolsága 1000 CsE (Csillagászati Egység), azaz a Föld-Nap átlagos távolságának ezerszerese (a Pluto CsE értéke 39,5),
  • a feltételezések szerint jég borítja a felszínét,
  • 20 ezer (!) év alatt kerüli meg a Napot.

Egyre nagyobb az esélye, hogy valaki rátalál

Leegyszerűsítve nagyon messze van, nagyon nagy és nehéz, bár a Naprendszerben lévő többi nagybolygóhoz képest nem rendelkezik extrém dimenziókkal.

A különböző kutatócsoportok egyöntetűen arról beszélnek, hogy nagyon valószínű a kilencedik bolygó létezése, de közvetlen bizonyíték egyelőre nem támasztja ezt alá. Az adatok, számítások mégis egy irányba mutatnak, a legjobb pedig az, hogy nem egy olyan távcső létezik a Földön, amely képes észlelni egy ilyen távolságban keringő bolygót, ami valószínűleg jövő év végére lesz az erre legalkalmasabb pozícióban. Brown szerint:

Egészen biztos vagyok benne, hogy jövő télre – tehát nem idén, hanem jövőre – elegen fogják figyelni ahhoz, hogy valaki valóban meg is találja.