nátha (megfázás, )

A megfázás és a hideg tényleg olyan jó barátok?

Kevés olyan ember van, akinek ne mondták volna gyerekkorába, hogy jól öltözzön fel, nehogy megfázzon. A tudomány mára már azon az állásponton van, hogy a betegséget nem közvetlenül az időjárás, hanem elsősorban egy kórokozó, a rhinovírus okozza. A Yale Egyetem kutatói mégis úgy gondolták, kell legyen valami igazságtartalma a régi babonának.

Az, hogy a meghűlés és a hűvös idő milyen kapcsolatban áll egymással, régóta vitatott téma. Manapság a szakértők úgy gondolják, az, hogy a hidegebb hónapokban jellemzően több a megfázás, nem az időjárási viszonyokhoz köthető, hanem ahhoz a tényhez, hogy az érintett szezonban az emberek jóval több időt töltenek együtt szűk helyekre összezsúfolódva – éppen ezért a betegség jobban terjed. Olyan elképzelés is létezik, mely szerint a hidegben megváltozott légzőszervi működés segíti a vírusok dolgát, de az sem kizárható, hogy a téli-őszi vitaminhiány, vagy a hűvösben jelentkező enyhe stressz okozza a megfázás szezonálissá válását.

A tudósok ugyanakkor abban már évtizedek óta egyetértenek, hogy a rhinovírus jobban boldogul a szervezet hűvösebb részein – éppen ezért szaporodik gyorsabban az orrüregben, mint a test belsőbb, melegebb régióiban. A jelenség oka azonban sokáig rejtve maradt a szakértők előtt. A kutatók nem tudták kideríteni, hogy maga a vírus produktívabb-e a hidegben, vagy éppen az immunrendszer hatékonysága romlik-e a test hűvösebb környezeteiben.

Ellen Foxman, a Yale Egyetem Orvostudományi Karának oktatója munkatársaival együtt a veleszületett immunitást kezdte el vizsgálni, mely már az embrionális korban kialakul, így minden sejtben megtalálható a nyoma. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy ez a rendszer miként reagál a különböző hőmérsékletekre, amikor a rhinovírus jelen van a szervezetben.

A szakértők az egyetem laboratóriumában egerek légúti sejtjeit kezdték el vizsgálni, és arra jutottak, hogy az immunrendszer a hűvösebb környezetben kevesebbet termel az egyik fehérjetípusból, az interferonból, lehetőséget adva a vírusnak a terjedésre.

Egy idén megjelent tanulmányban hasonló eredményeket közöltek az emberi sejtekkel kapcsolatban. A melegebb belső testhőmérsékleten a veleszületett immunrendszer vírusblokkoló eszközei jóval aktívabbak, és egy vírusgenom lebontására alkalmas enzim is hatékonyabban működik. A kísérletet vezető csapat most azon dolgozik, hogy feltérképezze: a szervezet pontosan milyen módszerekkel próbálja legyőzni a rhinovírust.

Az eredmények alapján kijelenthetjük, hogy az orr köré tekert sál valóban segít a légzőszerv melegen tartásában, és ezzel együtt a vírus elleni védekezésben is. Foxman ugyanakkor kiemelte, a kézmosás, és ezzel a kórokozók terjesztésének elkerülése legalább ilyen fontos.

(Via: Popular Science)