Becsapódással jött létre a Halálcsillag külsejű hold krátere

A Mars legnagyobb holdja, a Phobosz, évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat. A Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) új szimulációja most választ adhat néhány kérdésre.

A nagyjából 22,5 kilométer széles égitest különlegességét a 9 kilométer átmérőjű Stickney-kráter adja. A mélyedés miatt a hold külsejében igencsak hasonlít a Csillagok háborújából ismert Halálcsillagra.

A kráter kialakulásáról a kutatók sokáig keveset tudtak. Az évtizedek óta tartó vizsgálatsorozatban valószínűleg most született meg a legnagyobb eredmény, mivel az LLNL szakértői egy szimulációval bebizonyították: a mélyedés egy becsapódás miatt jött létre.

Megan Bruck Syal, a kísérletről beszámoló tanulmány szerzője szerint a szimuláció alátámasztotta azt az elképzelést, hogy egy üstökös vagy aszteroida becsapódása hozhatta létre a krátert. Egy megfelelő méretű égitesttel való találkozás során ugyanis nem kellett magának a Phobosznak is megsemmisülnie.

A tanulmány rengeteg lehetséges ütközést említ, de Syal szerint a legvalószínűbb az a forgatókönyv, mely szerint a mélyedés egy 250 méter átmérőjű, 6 kilométer per másodperces sebességgel száguldó égitesttel való találkozás után alakult ki.

A korábbi szimulációk kétdimenziósak és alacsonyabb felbontásúak voltak, ráadásul a krátert sem sikerült a modellezés során kialakítani. További problémát jelentett, hogy ezek a munkák sokszor a hold szivacsosságát sem vették figyelembe.

Bár a szimuláció alátámasztotta a korábbi elképzeléseket, Syalék mégis megcáfoltak egy igen elterjedt elméletet. Eszerint a Phobosz felszínén található hosszú barázdák nem kisebb becsapódásokkal, hanem a felszínen lévő sziklák lassú gördülésével születtek meg.

A szimuláció az LLNL bolygóvédelmi programjának szintfelmérő kutatása volt. A projekten dolgozó kutatók többek közt a Földet érő esetleges becsapódások hatásait próbálják felmérni.

(Via: Lawrence Livermore National Laboratory)

Budapest, 2016. május 29.
A DIGI Távközlési És Szolgáltató Kft. portálja a River Estates A-kategóriás, modern, 9 emeletes irodaház földszintjén, a főváros XIII. kerületében, a Váci út - Dózsa György út találkozásánál.
MTVA/Bizományosi: Róka László
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.