Egerekkel igazolták, hogy a Zika-vírus károsítja a magzatot

24.hu

2016. 05. 11. 21:23

Három kutatócsoport is megerősítette az összefüggést, ami nagy lökést ad az oltóanyagok fejlesztésének.

Három különböző kutatócsoportnak is sikerült megerősíteni, hogy összefüggés van a zikavírus és a súlyos magzati rendellenességek között. Mindhárman arra találtak bizonyítékot, hogy a zikavírus képes elérni és megsemmisíteni a vemhes egerek magzatainak agysejtjeit.

A szakértők szerint a felfedezések megnyitják az utat az oltóanyagok tesztelése előtt.

A Nature című lapban bemutatott tanulmány készítői egy brazíliai beteg szervezetéből nyertek nagy mennyiségű zikavírust, amellyel laboratóriumi egerek két törzsét fertőzték meg. Kimutatták, hogy a vírus képes áthatolni a placentán, és az egérmagzatnál ugyanúgy kisfejűség jeleit idézi elő, mint ahogy az embereknél is tapasztalható volt.

A Kaliforniai Egyetemen és a Sao Paolo-i Egyetemen a kutatók laboredényekben fertőzték meg agysejtek csoportjait. A vírus szétzilálta a növekedést, és a sejtek elhalását idézte elő.

Egy újabb kutatásban kínai tudósok közvetlenül fecskendeztek zikavírust a méhben lévő egérmagzatokba, amelyek megszületésükkor ugyancsak a kisfejűség jellemzőit mutatták.

A következő lépés annak kiderítése, hogy az oltóanyag képes-e megakadályozni a zikavírus továbbadását a magzatnak. (MTI)