Vállalhatatlanul viselkedik részegen? Van mire fogni?

Egy génhiba lehet felelős néhány ittas ember különös viselkedéséért – számol be a Mirror. Finn kutatók szerint egy gén mutációja egyes embereknél magyarázatot adhat az agresszióra, szexuális gátlástalanságra és egyéb szokatlan viselkedésre.

Közismert, hogy bizonyos eltérések csökkenhetik a szerotonin-szintet a hipotalamuszban – amely az agyban többi között a magatartásért és érzelmekért is felelős – megváltoztatva annak működését. A mostani kutatás éppen egy, a szerotonin-receptor mutációért felelős gént tanulmányozott.

A tudósok szerint azok az emberek, akikben megvan a mutálódott gén, valószínűleg józan állapotban is hangulatingadozással és önkontrollhiánnyal küzdenek. Ezek a személyek kevesebb alkohol elfogyasztása után is ittasnak tűnhetnek. Mivel a jelenség az adott embereknél minden alkoholfogyasztásnál jelentkezik, a tudósok korábban is biológiai okokra gyanakodtak. A mostani kutatás rámutat: a problémát a génekben kell keresni.

A kutatók viselkedési problémákkal küzdő alkoholistáktól és családtagjaiktól vettek fel adatokat. A mutációt egy olyan génnél mutatták ki, amely az 5-HT2B-nél – egy szerotonin-receptornál – fejt ki hatást. Kutatók szerint ez kapcsolatban lehet a viselkedészavarokkal.

A génhibát könnyű volt kimutatni, mivel a finn lakosságnak igen homogén a génállománya. A tudósok arra jutottak, hogy a betegség a finn emberek 2,2 százalékát érintheti, ez az arány azonban országonként eltérő lehet.

A kutatás elsődleges célja az volt, hogy a szerotonin-receptor és a viselkedés közötti kapcsolatot vizsgálják. A kutatók szerint az eredményeknek köszönhetően a betegséget ki lehet majd szűrni, kezelésként az alkoholfogyasztás mellőzését, pszichoterápiát és gyógyszereket javasolnak.

A felfedezés egy öt évvel korábbi tanulmányt vesz alapul, amely az 5-HT2B mutációját vizsgálta. A kutatók akkor kimutatták, hogy háromszor olyan gyakran fordul elő a génhiba az erőszakos cselekményért elítélt finn férfiak között, mint amilyen gyakori a mutáció a finn lakosság körében. Ez rámutatott a génhiba viselkedésre gyakorolt hatására.