Újabb vulkánkitörés okozhat katasztrófát Szantorinin

Annak előrejelzése, hogy egy vulkán pontosan mikor és milyen mértékben fog kitörni, a vulkanológusok számára igen nehéz feladat. Bár a kitörések előrejelzése valamivel pontosabb, mint a földrengéseké, ennek ellenére van tere a fejlődésnek. A Scientific Reports-on megjelent tanulmány Szantorini példáján keresztül mutatja be, minek kell történnie a magmakamrával, hogy a vulkán kitörjön – számol be az IFL Science.

Az újabb kutatások azt vizsgálják, mekkora a szupervulkánok magmakamrája, és milyen gyorsan tudnak feltöltődni. Eszerint nagyjából 500 évre van szükség, ameddig egy szupervulkánban végbemenő folyamatok lehetővé tesznek egy újabb kitörést.

Az új tanulmány egy, a Görögországban lezajlott mérések és helyszíni munkálatok alapján létrejött modellt mutat be. A vulkán kitörését eszerint a magma nyomásának és térfogatának vizsgálatával szeretnék előre jelezni. Ezt a modellt a görög szigeten tesztelték.

Szantorini a legvalószínűbb inspirálója Atlantisz mítoszának. Az i.e. 1500-as évek hírhedt kitörése teljesen elpusztította a korszakban Thérának nevezett szigetet, és az ott élő minószi kultúrát. A kitöréskor nagyjából 60 köbkilométernyi vulkanikus anyag távozott a tűzhányóból. A magmakamra kiürülése után a sziget nagy része az Égei-tengerbe merült.

Az évek során egy új, kisebb vulkán jött létre a sziget alatt. A tudósok bizonytalanok a kitörés időpontját illetően.

2011 és 2012 között a londoni Royal Holloway két PhD hallgatója ellátogatott a szigetre, ahol alaposan megvizsgálták a régi vulkán törésvonalait. Arra jutottak, hogy a magmafeltöltődés igen előrehaladott, és úgy tűnt, katasztrófa fenyeget. A kutatók nagy meglepetésére a vulkán aktivitása fokozatosan csökkent.

A tudósok a vulkán vizsgálata után arra jutottak, hogy egy újabb kitöréshez nagyjából 0,04 köbkilométer magma feltöltődésére van szükség. A 2011 és 2012 közötti periódusban ennek fele fel is töltődött, tehát egy esetleges kitörés akár a mi életünkben bekövetkezhet.