Jöhet az univerzális influenza-védőoltás?

Amerikai tudósok sikerrel teszteltek két olyan vakcinát, amely valamennyi influenzatörzs – köztük a madárinfluenza – ellen hatékony védelmet nyújthat.

A Nature Medicine-ben és a Science-ben megjelent két, egymástól független tanulmány szerint a tudósok egyre közelebb kerülnek az „univerzális influenza-védőoltás” megalkotásához. Az Associated Press információi szerint az egereken, vadászmenyéteken és majmokon tesztelt kísérleti vakcinák rendkívül hatékonynak bizonyultak a halálos „madárinfluenzát” okozó H5N1 és a H1N1 vírus ellen. A kutatók szerint, ha az oltóanyagok az emberek esetében is hatékonynak bizonyulnak, számos különféle influenza-vírustól megvédhetnek majd minket – köztük olyanoktól is, amelyeket még nem is ismerünk.

Mivel a vírustörzsek folyamatosan mutálódnak, a ma használt vakcinákat évről-évre meg kell újítani. Az új hatóanyagok megspórolhatnák a kutatóknak ezt a munkát – ugyanis a vírusnak azt a részét utánozzák, amely a mutációktól függetlenül változatlan marad. A tudósok évek óta tudják, hogy a törzseknek ezt a stabil részét kellene megcélozniuk, de a legutóbbi időkig nem állt rendelkezésükre olyan vakcina, amely képes lett volna az ehhez szükséges immunválasz kiváltására.

A Nature Medicine-ben megjelent tanulmány szerzői H5N1 vírussal fertőzték meg az előzőleg beoltott kísérleti állatokat. A H5N1 rendkívül veszélyes kórokozó; a fertőzés az esetek több mint felében halállal végződik. Nem úgy az új vakcinával beoltott állatok esetében: a fertőzött egerek és menyétek szinte mindegyike immunissá vált a fertőzésre.

A Science-ben megjelent tanulmányban leírt vakcina hasonlóan hatékonynak bizonyult. A kutatók ez esetben majmokon is kipróbálták az oltást, amely erős immunválaszt indukált a kevésbé halálos, de igen fertőző H1N1-gyel fertőzött majmok szervezetében.

„A most kidolgozott módszer… lehetőséget kínálhat egy »univerzális« influenza-oltóanyag kifejlesztésére – mondta a Genetic Expect News Service-nek nyilatkozva Walter Orenstein, az Emory Egyetem vakcinakutatója. Persze, mint hozzátette, egyelőre még csak állatkísérleteket végeztek, ezért „még jó időbe telhet, mire kifejlesztünk és megfelelően letesztelünk egy olyan vakcinát, amely az emberek esetében is hatásos lehet.”