icecube (Array)

Megerősítették a kozmikus neutrínók létezését

Dávid Imre

városlakó. 2015. 08. 21. 13:30

A fekete lyukak és felrobbanó napok által létrehozott részecskék tanulmányozása hozzásegíthet minket az univerzum távoli és titokzatos jelenségeinek megértéséhez.

A Guardian csütörtöki híre szerint az antarktiszi IceCube Neutrino Observatory tudósainak sikerült megerősíteniük a kozmikus neutrínók létezését. Ezek a titokzatos részecskék hatalmas távolságokat tesznek meg, mielőtt elérnének hozzánk; ha úgy tetszik, távoli galaxisok üzenetét hozzák el nekünk, és így segíthetnek megfejteni a világegyetem néhány megoldatlan rejtélyét.

A neutrínók szubatomi részecskék, amelyeket olyan, rendkívül nagyenergiájú kozmikus jelenségek hoznak létre, mint a masszív fekete lyukak vagy a szupernóvák. Megfigyelésük nehéz feladat, mert hatalmas energiájuk mellett szinte egyáltalán nincs is tömegük. Mivel hosszú útjuk során csak nagyon ritkán kerülnek kölcsönhatásba más részecskékkel (a Wikipédia szerint egy fényév vastag ólomfalon a neutrinók mintegy fele gond nélkül áthaladna, a szerk.), tanulmányozásuk révén rendkívül fontos információkhoz juthatunk hozzá.

Albrecht Karle, a Wisconsin-Madisoni Egyetem tudósa kollégáival együtt több milliárd olyan részecske adatait dolgozta fel, amelyek 2010 és 2012 között „akadtak fent” a neutrínó-obszervatórium detektorain. Összesen 21 nagyenergiájú müont találtak – olyan másodlagos részecskéket, amelyek akkor keletkeznek, amikor egy neutrínó kölcsönhatásba lép egy másik részecskével. Mint mondták, az általuk megfigyelt müonok olyan neutrínókra utalnak, amelyek messze a saját naprendszerünk határain túlról érkezhettek.

Karle és tudóstársai a Physical Review Letters csütörtöki számában hozták nyilvánosságra a megfigyeléseiket, amelyek több ezer, a Déli-sark jegébe ágyazott optikai szenzor adatain alapulnak. 2013-ban kutatók ugyanezeknek a szenzoroknak a segítségével figyeltek meg két lehetséges neutrínót, amelyeket később Bertnek és Ernie-nek neveztek el. Sajnos akkor még nem állt rendelkezésre elég adat ahhoz, hogy kiszámítsák, honnan érkezhettek, de a tudósok azt remélik, hogy az új információk segítségével megállapíthatják a pontos származási helyüket.

A neutrínók keletkezésének helye pótolhatatlan információkkal szolgálhat a világegyetem néhány valóban távoli és titokzatos jelenségével kapcsolatban. „Az IceCube-ban dolgozó kutatók felfedezései új korszakot nyithatnak a részecskefizikában” – mondta a Guardiannek nyilatkozva Vlagyimir Papitasvili, a National Science Foundation egyik vezető tudósa.

„Ezeknek a neutrínóknak köszönhetően megismerhetjük a világegyetem legnagyobb energiájú folyamatainak eredetét – fejtegette Karle. – Fontos dolgokat árulhatnak el nekünk a részecskefizika alapvető kérdéseiről és a sötét anyag keletkezéséről is.”

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila