galaxis-1 (Array)

Lefotózták az univerzum első galaxisainak születését

Dávid Imre

városlakó. 2015. 07. 27. 17:10

A most lefényképezett csillagrendszerek nagyjából 12,9 milliárd éve keletkeztek.

A Motherboard hétfőn számolt be róla, hogy a chilei Atacama Large Millimeter Array (ALMA) és a Very Large Telescope csillagászainak sikerült lefotózniuk az első normális galaxisok születését. Mint írták, „ezek a legújabb generációs létesítmények eddig elképzelhetetlen részletgazdagságú képeket tudnak készíteni az univerzumról”.

A most lencsevégrekapott galaxisok nagyjából 12,9 milliárd éve – úgy 800 millió évvel az ősrobbanás után – keletkezhettek. A tudósoknak már korábban is sikerült észlelniük néhány ebből az időszakból származó, nagyon fényes csillagászati objektumot – például kvazárokat és Seyfert-galaxisokat –, de a világegyetem túlnyomó részét kitevő „hétköznapi” galaxisok létrejöttét még sosem sikerült ilyen nagy felbontásban megörökíteniük.

galaxis-2 (Array)(Forrás: ESO/R. Maiolino)

A fotón jól látszik, hogy a BDF 3299 nevű galaxis kísérteties narancsszínben ragyog. A tudósok szerint a jelenséget egy csillag születése okozhatta: pontosabban azok a szénfelhők, amelyek az ezzel együtt járó, hatalmas sugárzás miatt keletkeztek. „Most először sikerült olyan képeket készítenünk a korai galaxisokról, amelyeken nem csak apró foltok látszanak, hanem a belső felépítésük is!” – lelkesedett Andrea Ferrara asztrofizikus, a fotókat készítő tudóscsoport tagja.

„Ezt a tanulmányt egyszerűen lehetetlen lett volna elkészíteni az ALMA nélkül, ehhez egyetlen másik berendezés érzékenysége és térbeli felbontása sem elegendő” – tette hozzá Roberto Maiolino, a csoport vezető kutatója. Maiolino hangsúlyozta, hogy a chilei obszervatórium távcsöveinek segítségével a jövőben más, még öregebb objektumokat is tanulmányozhatnak majd: feltérképezhetik az ősi galaxisok finom struktúráit, sőt, akár a legelső galaxisok születését is dokumentálhatják.

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nyíregyháza, 2016. december 27.
MTI Fotó: Balázs Attila