jupiter (Array)

Kísértetiesen hasonlíthat egy bolygórendszer a miénkre

Horváth Balázs

hírszerkesztő. 2015. 07. 16. 13:15

Csillagászok egy nemzetközi csoportja a Cet csillagképben felfedezték a Jupiter és a Nap ikertestvérét.

A brazil kutatók vezetésével dolgozó tudósok szerint gyanítható, hogy a Jupiterhez nagyban hasonlító bolygó és a Napra emlékeztető csillag között kőzetbolygók keringenek. A csillagászok a Chilében működő Európai Déli Obszervatórium (ESO) 3,6 méteres teleszkópja segítségével tették felfedezésüket. Ezen a teleszkópon működik a nagy pontosságú színképelemző, a HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), a világ legpontosabb “bolygóvadásza”.

jupiter (Array)
Fotó: Europress

A Jupiter messze a legnagyobb bolygója a Naprendszernek. A gázóriástól a Naphoz közelebbi pályán kőzetbolygók keringenek, a Merkúr, a Vénusz, a Föld és a Mars. Újabb elméletek szerint a bolygók ezen – az élethez elengedhetetlenül szükséges – elrendeződését a Jupiter és az a nehézségi erő alakította, amelyet a gázóriás a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése során gyakorolt.

“Mindezek alapján a Jupiter egy ikertestvérének azonosítása mérföldkő lenne egy olyan bolygórendszer felfedezésében, amely a miénk mása” – emelte ki közleményében az ESO. A távoli naprendszerben a tudósok leírása szerint a Jupiterhez hasonló bolygó a Jupiteréhez hasonló pályán kering egy Naphoz hasonló csillag – a HIP 11915 – körül, ugyanolyan távolságra, mint a Naprendszerben.

A kutatók emlékeztettek arra, hogy korábban már sok Jupiter-szerű bolygót találtak Nap-szerű csillagoktól különböző távolságra. Az óriásbolygó most megismert ikertestvére és csillaga ugyanakkor az eddigi legpontosabb mása a Napnak és a Jupiternek. A felfedezés megerősítéséhez azonban további megfigyelésekre van szükség.

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nyíregyháza, 2016. december 27.
MTI Fotó: Balázs Attila