Lefilmezték egy fehérvérsejt halálát

fehérvérsejt (Array)

A kórokozógyilkos sejt halála előtt még megpróbálja figyelmeztetni a közelben lévő társait.

Ausztrál kutatóknak a világon elsőként sikerült lefilmezniük egy emberi fehérvérsejt halálát. Ezt a jelenséget korábban még sosem sikerült közvetlenül megfigyelniük a tudósoknak; mint kiderült, a haldokló sejt megpróbálja figyelmeztetni az immunrendszer többi tagját a veszélyre.

A fehérvérsejtek különösen fontos szerepet játszanak a betegségek legyőzésében: a baktériumok és gombás fertőzések elpusztításából épp úgy kiveszik a részüket, mint a vírusok elleni küzdelemből.

A Melbourne-i La Trobe Egyetem kutatói egy különleges, másodpercenként több száz felvétel készítésére alkalmas eljárással tudták rögzíteni a fehérvérsejt halálának egyes fázisait. Az így készült „videó” elemzése során vették észre, hogy a sejtek közvetlenül a haláluk előtt molekulákat juttatnak a környezetükbe. Kutatási eredményeiket a Nature Communications című nemzetközi orvosi lap hétfői számában tették közzé.

Georgia Atkin-Smith sejtbiológus, a melbourne-i kutatócsoport egyik vezetője a Guardiannek nyilatkozva elmondta, a fehérvérsejtek halála korántsem olyan esetleges, véletlenszerű folyamat, mint ahogy korábban gondolták. A sejtek egy jól megfigyelhető „koreográfiát” követve pusztulnak el: először megduzzadnak, majd felrobbannak, végül darabjaikra esnek szét.

„Amikor egy sejt haldokolni kezd, kifelé növekvő dudorok nőnek a belsejében, és amikor végül szétrobban, hosszú, »gyöngysorra« emlékeztető szállakat lövell ki magából. Ezek aztán szétesnek, és apró »gyöngyökre« válnak szét” – magyarázta a kutató.

„A körülöttük lévő sejtek könnyedén bekebelezhetik ezeket a kisebb darabokat – folytatta Atkin-Smith. – Úgy hisszük, ezekben a gyöngyökben olyan molekulák is vannak, amelyek egyfajta kémiai jeladóként figyelmeztethetik az egészséges fehérvérsejteket a veszélyes kórokozókra.”

A melbourne-i tudósok felfedezése azért különösen fontos, mert lehetővé teszi annak megértését, hogy hogyan gyűrik le az egészséges sejteket a kórokozók, ami nagyban hozzájárulhat a betegségek terjedési mechanizmusának megértéséhez.

Dr. Ivan Poon, a La Trobe Egyetem biokémikusa szerint a felfedezés hozzásegítheti a tudósokat ahhoz, hogy olyan fejlett terápiás megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek a test saját védelmi és öngyógyító képességeinek serkentésével gyógyíthatják a betegségeket.

„Lehetséges, hogy sikerült azonosítanunk azt a mechanizmust, melynek segítségével egy haldokló fehérvérsejt figyelmezteti a szomszédjait a betegségre vagy fertőzésre – fejtegette Poon. – Persze, az sem lehetetlen, hogy azt figyeltük meg, ahogy egy vírus egy sejtből kiindulva a test többi részét is megfertőzi. De ami a legfontosabb, olyan hatóanyagokat is sikerült találnunk, amelyek hatással vannak erre a folyamatra, így amint többet tudunk, képesek leszünk elnyomni vagy éppen felerősíteni ezt a működést.”