A halott rokonok agyának elfogyasztása a legjobb védelem demencia ellen

Orosz R. Zoltán

újságíró. 2015. 06. 15. 16:43

Erre a következtetésre jutott egy tudóscsoport, a Pápua Új-Guineán élő, Fore törzs vizsgálata során.

Az elhalt rokonok agyának elfogyasztása immunissá teszi az embert az időskori elbutulás (demencia) egyik halálos válfajával, a kuru prionbetegséggel szemben – írta a tekintélyes Nature című szaklapban egy brit és Pápua Új-Guinea-i tagokból álló tudóscsoport.

A kutatók a Fore törzs tagjait vizsgálták, akik teljesen immunisak a betegségre, és rájöttek, hogy a védettség azzal az ősi szertartással van összefüggésben, mely során a temetéseken elhunyt agyát megeszik a hozzátartozói.

A kuru, ami a szarvasmarhákat megtámadó BSE (kergemahra-kór) nevű rendellenességhez hasonlít, az 1950-es években bukkant fel a Fore törzs tagjai között, évente két százalékukat megbetegítve. Azok, akik túlélték a járványt, mindannyian hordoztak egy prionrezisztens gént, ami meggátolja a fehérjék mutációját, azok így nem tudnak az agyat károsító polimerekké alakulni. A gén olyan betegségek ellen is védelmet nyújt, mint a Parkison-kór – írja a brit Metro.

A tudósok úgy vélik, hogy a felfedezésük megnyithatja a kaput az időskori demencia egyik sokkal gyakoribb formája, a Creutzfeld-Jakob-szindróma legyőzéséhez.

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea