agy (Array)

Megfiatalítható az öregedő agy

Amerikai tudósok szerint egy új kezelési eljárással új erőre kaphat az elaggott agy. A módszer segítségével számos fejlődési rendellenesség és öregedéssel járó betegség kezelhető lehet.

A Huffington Post nemrég számolt be róla, hogy a Kaliforniai Egyetem tudósai olyan kezelési módszert fejlesztettek ki, amellyel visszaadható az agy fiatalos rugalmassága. A Neuron című folyóiratban publikált kutatásuk során felnőtt kísérleti egerek agyát próbálták – sikerrel – megfiatalítani, visszaállítva a korábbi, új szinapszisok (az idegsejtek közötti kapcsolatok, a szerk.) kialakítására alkalmas állapotot.

A kutatók szerint felfedezésük egy nap olyan új terápiás módszerek kifejlesztéséhez vezethet, amelyekkel gyógyíthatók lehetnek egyes fejlődési rendellenességek, és regenerálhatóvá válhat agyunk tanulási és öngyógyító képessége.

Fiatal korunkban agyunk folyamatosan átalakítja önmagát: az ún. „neuroplaszticitásnak” köszönhetően a tanulás és a tapasztalatok hatására új szinaptikus kapcsolatok jönnek létre. Ahogy öregszünk, sajnos folyamatosan romlik ez a képességünk, ami komoly problémákhoz és betegségekhez vezethet.

Újrahuzalozzák az agyat

A Kaliforniai Egyetem neurológusai kísérletük során olyan embrionális idegsejteket ültettek át jelentős látásromlásban szenvedő felnőtt egerek agyába, amelyek képesek a GABA nevű neurotranszmitter kiválasztására. A GABA – amelyből az a kor előrehaladtával egyre kevesebb termelődik az agyban – jelentős szerepet játszik az olyan, rendkívül fontos feladatok ellátásában, mint a látás, a motoros funkciók irányítása, illetve a félelem és a szorongás kontrollálása.

A kutatók egy csapat tompalátásban szenvedő egér látórendszerét próbálták helyreállítani GABA-termelő idegsejtek beültetésével; a tompalátás egy olyan, általában időskorban kialakuló betegség, amely tönkreteszi a szem fókuszálási képességét. Mint kiderült, az átültetett sejtek nagymértékben javították a felnőtt egerek agyának „képlékenységét”, lehetővé téve, hogy új szinapszisokat hozzanak létre – tulajdonképpen újrahuzalozzák saját magukat.

Visszanyerték a látásukat

„A beültetett sejtek drámai mértékben javították a neuronok közötti kapcsolatok plaszticitását a kísérleti állatok látókérgében” – mondta a Huffington Postnak nyilatkozva Dr. Sunil Gandhi, a tanulmány vezető szerkesztője. A kutató hozzátette, hogy a kezeléssel sikerült kigyógyítaniuk az egereket a tompalátásból, ami arra utal, hogy nagy mennyiségű új kapcsolat jöhetett létre az agyukban. „Néhány héttel az átültetés után a tompalátásban szenvedő egerek teljesen visszanyerték a látásukat” – lelkesedett közleményében Melissa Davis, aki maga is részt vett a tanulmány elkészítésében.

A Kaliforniai Egyetem tudósainak eredményei igazi tudományos áttörést jelentenek, és nagyban hozzájárulhatnak az időskori betegségek, fejlődési rendellenességek kezeléséhez. A kutatók azt remélik, hogy a GABA-idegsejtek átültetésével olyan, ma még legyőzhetetlennek tartott betegségek is gyógyíthatóvá válhatnak, mint az autizmus vagy a skizofrénia – és egyúttal az agy fejlődését is jobban megismerhetjük.

Budapest, 2018. szeptember 22.
Résztvevő pihen a katasztrófavédelem országos lépcsőfutó bajnokságán a Semmelweis Egyetem Nagyvárad téri épületének lépcsőházában 2018. szeptember 22-én. A rajthoz álló tűzoltóknak teljes felszerelésben kellett teljesíteni a huszonkét emeletes versenytávot.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Tűzoltók: Szopat minket a kormány

Egyre kevésbé alkalmas feladatára a magyar tűzoltóság: dagad a vízfej, a kedvezményeiket veszítő vonulósok éhbérért dolgoznak, felszerelésük korszerűtlen, s még a nevüket is elvették tőlük.

Police officers tear the shirt of a protester during a clash inside a shopping arcade in Sha Tin of Hong Kong after a rally against a controversial extradition law proposal in Sha Tin district of Hong Kong on July 14, 2019. - Riot police and protesters fought running battles in a Hong Kong shopping mall on July 14 night as unrest caused by a widely loathed plan to allow extraditions to mainland China showed no sign of abating. (Photo by Philip FONG / AFP)