biológiai óra (Array)

Felfedezték a genetikai eltérést a „baglyok” és a „pacsirták” között

Orosz R. Zoltán

újságíró. 2015. 05. 18. 16:58

Mármint megvan, hogy miben tér el a DNS-e azoknak az embereknek, akik sokáig szeretnek fent maradni, illetve azoknak, akik mindig korán kelnek.

Hajnalban szeret felkelni, vagy legszívesebben addig marad ébren? A választ valószínűleg az életkor is befolyásolja, de egyre biztosabb, hogy a genetikának is nagy szerep jut benne. A későn fekvő, illetve korán kelő életmód akár öröklődhet is – írja az IFLS.

Egy friss tanulmány, amelyik a Frontiers of Neurology című szakfolyóiratban jelent meg, gyümölcslegyek vizsgálatán keresztül ír az egyének aktív periódusainak változatosságáról, illetve annak genetikai hátteréről. A légyfaj biológiai órájának működése nagyon hasonlít az emberéhez, ezért a tudósok úgy gondolják, hogy az ezt szabályozó génjeik is a mienkhez hasonlóan működhetnek. A gyümölcslegyek teljes genomjának átfésülése után a tudósok mintegy nyolcvan olyan gént találtak, melyek az aktivitási szokásaikat befolyásolják.

„Nagyjából minden ember tudja, hogy a nap egy bizonyos szakaszában jobb teljesítményre képes, mint máskor” – magyarázza Dr. Eran Tauber a tanulmány egyik társszerzője – „a jelenség hatásai az egészségre, illetve a viselkedésre kiválóan dokumentáltak, ám a hátteréről elég keveset tudni.”

A University of Leicester kutatói két jól megkülönböztethető csoportot fedeztek fel a légyfajon belül. A két csoport tagjainak viselkedése, és aktivitási periódusa aszerint volt eltérő, hogy a nap mely szakaszában hagyták el a bábjaikat. A legtöbben reggel repültek ki, de sok egyed csak a nap későbbi óráiban. Utóbbiaknak később az utódjaik is hajlamosak voltak később kikelni, ami arra utalt, hogy a jelenség öröklődik, vagyis a hátterében genetikai jelenség áll.

A kutatók DNS elemzést végeztek a különböző típusokba sorolt legyeken, és különböző géneket fedeztek fel bennük. Vagyis az, hogy mely napszakban lesznek aktívabbak, már a világrajöttük előtt eldőlt. A kutatás azért érdekes, mert a modern világban, az ember távol került attól, hogy egy természetes ritmus szerint élje az életét. Ha viszont megértjük, hogyan működik belső, biológiai óránk, akkor az sokat segíthet az életünk megszervezésében. Jelenleg a legtöbb ember valamikor reggel 8 óra és este 6 óra között dolgozza le a napi nyolc óráját, és nagyon valószínű, hogy nem ez a leghatékonyabb, legproduktívabb megoldás.

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS