aszteroida (Array)

Ősi aszteroidák hozhatták el a vizet a Földre

Dávid Imre

városlakó. 2015. 05. 10. 19:00

Brit csillagászok szerint a galaxis telis-tele lehet a szülőbolygónkhoz hasonlóan „nedves világokkal".

Brit kutatók vizsgálatai alátámasztani látszanak azt az elméletet, amely szerint aszteroidák hozhatták el a vizet a Földre. Egy új, a Royal Astronomical Society folyóiratában megjelent tanulmány szerint mindez arra utal, hogy galaxis-szerte számtalan, a miénkhez hasonlóan élhető bolygó létezhet.

„A legtöbb kutató egyetért abban, hogy a Föld eleinte száraz planéta volt, és a mi kutatásaink is azt támasztják alá, hogy vízben gazdag kisbolygók becsapódásai nyomán jöhettek létre az óceánok” – írta közleményében Roberto Raddi, a Warwicki Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerkesztője.

Raddi és kutatótársai egy kihunyófélben lévő csillag (ún. „fehér törpe”, a szerk.) tanulmányozása közben jutottak a fenti következtetésre. Meglepve tapasztalták, hogy az SDSS J1242+5226 kódjelű fehér törpe atmoszférájában nagy mennyiségű hidrogén és oxigén található. A hidrogén jelenléte ugyan önmagában még nem lenne meglepő – a legtöbb haldokló napban megtalálható ezt a kémiai elem – de az SDSS J1242+5226 azok közé a ritka csillagok közé tartozik, amelynek héja egy ún. „héliumvillanásban” égett el. Márpedig ennek során elvben az összes hidrogén megsemmisül, és csak a hélium marad hátra.

A hidrogén és az oxigén együttes jelenléte azt mutatja, hogy valamikor a múltban egy vizes exo-kisbolygó csapódhatott az égitestbe.„Elemzésünk szerint ez az aszteroida jég vagy fémhidridek formájában nagy mennyiségű vizet tartalmazhatott, és legalább akkora lehetett, mint a naprendszerünkben található legnagyobb kisbolygó, a Ceres” – mondta a Gizmodónak nyilatkozva Boris Gänsicke, a tanulmány egyik társszerzője.

Raddi és társai az elmúlt években több fehér törpét is megvizsgáltak, és számos esetben bizonyítékokat találtak arra, hogy vizes aszteroidák csapódhattak az égitestekbe. Gänsicke hangsúlyozta: mivel nem valószínű, hogy az űrsziklák csak a haldokló napokat vennék célba, elvileg semmi sem akadályozza meg őket abban, hogy a Földhöz hasonlóan a csillaguk lakhatósági zónáiban keringő bolygókat trafálják el. „Minden jel szerint más naprendszerekben is szép számmal lehetnek olyan »vízhordók«, amelyek becsapódásai nyomán óceánok születhettek a Földhöz hasonló bolygókon” – húzta alá a csillagász.

Vote YES near Vote NO posters seen in Dublin's city center advocating repeal and calling for retention of the Eighth Amendment of the Irish Constitution - a referendum fixed for May 25th.
On Thursday, May 10, 2018, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto)