alma (csillagászat, )

Ígéretes Föld-utódjelölteket találtak

Pálfi Rita

2015. 01. 06. 21:14

A bolygónkhoz eddigi legjobban hasonlító égitesteket fedeztek fel Naprendszerünkön kívül amerikai csillagászok.

A Földnél csak kicsivel nagyobb két planéta két különböző csillag körül kering, nagy valószínűséggel azok úgynevezett lakható övezetében – közölték kedden a Harvard Smithsonian Asztrofizikai Központ (CfA) kutatói.

A szakértők egyelőre nem tudják, lakható-e valamelyik égitest. A Kepler amerikai űrteleszkóp a megfigyelési adatok alapján nyolc távoli planétát észlelt, amelyek valószínűleg mind anyacsillagaik lakható övezetében keringenek, tehát ott, ahol nincs se túl nagy forróság, se túl nagy hideg a folyékony víz létéhez.

“Ezen bolygók legtöbbje nagy eséllyel kőzetbolygó, mint a Föld” – emelte ki az eredményeket bemutató tanulmány főszerzője, Guillermo Torres, a CfA munkatársa.

Az észlelt égitestek közül kettő különösen hasonlít a Földhöz a statisztikai elemzések alapján. A Kepler-438b katalógusszámú bolygó csak 12 százalékkal nagyobb, mint a Föld, és 70 százalékos valószínűséggel kőzetbolygó. Egy vörös törpecsillag körül kering, ami kisebb és hűvösebb, mint a Nap. A Kepler-438b olyan kis távolságra kering anyacsillaga körül, hogy 40 százalékkal több fény éri, mint a Napról a Földet. A kis exoplanéta mégis 70 százalékos valószínűséggel a csillag lakható övezetében kering.

Sokat ígérő jelöltek

A Kepler-442b számú planéta szintén egy vörös törpecsillag körül kering, 97 százalékos valószínűséggel annak lakható övezetében. A Földnél egyharmaddal nagyobb planéta kétharmad annyi fényt kap csillagától, mint a Föld a Naptól.

“Még nem tudjuk biztosan, vajon valóban lakhatóak-e ezek a bolygók. Csak azt mondhatjuk, hogy ezek sokat ígérő jelöltek lehetnek” – fogalmazott ki David Kipping, a Cfa munkatársa.

A kutatók szerint a Földhöz eddig leginkább hasonlító két korábban felfedezett exoplanéta tíz, illetve negyven százalékkal nagyobb, mint a Föld. A csillagászok már több mint 1800 exoplanétát, azaz naprendszerünkön kívüli bolygót regisztráltak, közülük azonban sok csupán lakhatatlan gázóriás.

English teacher explaining the lesson on the blackboard