alkohol (alkohol)

Bőrrákot okozhat az alkohol

A szesz olyan láncreakciót indíthat el a szervezetben, amely a bőrt sebezhetőbbé teszi a daganattal szemben. Napi egy sör, 20 százalékkal növeli a kockázatot.

Az emésztés során a szeszes italok etilalkoholja acetaldehiddé alakul, ez a vegyület pedig érzékenyebbé teheti a bőrt a káros UV-sugarakkal szemben – idézte a BBC a British Journal of Dermatology című szaklapban megjelent tanulmányt.

Több ezer résztvevő adatait tartalmazó 16 különböző tanulmány elemzésével a kutatók megállapították, hogy napi egy vagy annál több alkoholos ital, vagyis fél liter sör, illetve egy pohár bor fogyasztása 20 százalékkal növeli a bőrrák kockázatát.

Az adatok alapján a rizikó arányosan emelkedett az alkoholbevitellel. Aki napi 50 gramm etilalkoholt, vagyis négy pohár bort, esetleg annál is többet fogyasztott, annál akár 55 százalékkal is nagyobb eséllyel lépett fel a melanóma – a bőrrák legsúlyosabb formája -, mint azoknál, akik nem, vagy ennél ritkábban, csak alkalmanként ittak.

Eva Negri, a tanulmány egyik szerzője, a Milánói Egyetem kutatója elmondta: UV-sugárzás jelenlétében az alkohol módosíthat a szervezet immunrendszerének működésén, ezzel pedig sokkal súlyosabb lehet a sejtek károsodása, így nagyobb a bőrrák megjelenésének veszélye is.