Tudomány

A kormány megvágta megújuló-energiák támogatását – Zöldszüret

Készül a német kombi-erőmű, a MÁV fejet hajt a bringásoknak, 1,3 milliárdért épül bioüzem Békés határában - Zöldszüret

A kormány gazdaságpolitikai megfontolásból visszavont mintegy 6 milliárd forintos EU-forrást, melyet nemrég megújuló energia hitelprogramként indított el. – olvashatjuk NFÜ közleményében. A 2007-ben elnyert 115 milliárd forintos keretnek eddig mindössze az egyharmadát használtuk fel, így a fennmaradó rész valahol kering a rendszerben. Kiderült az is, nem az érdeklődés hiányával van a baj, összesen 250 milliárd támogatást igényeltek pályázatok útján, ebből 80 milliárdot oda is ítéltek, azonban csak 36 milliárd lett ténylegesen kifizetve. A részletes beszámolót és kimutatásokat az energiaklub szakmai blogján olvashatjátok.

Egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a megújuló-energiák, az egyik éllovas Németország. Jelenleg is folynak a tanácskozások a sikeres energia-fordulat optimális piaci modelljéről, a legfontosabb kérdések egyike, hogyan oldható meg a szél-és napenergia ingadozása. A Kombikraftwerk 2 (vagyis: Kombinált erőmű 2) elnevezésű kutatási projekt azt igazolja, hogy egy országos hálózat a jövőben akkor is stabilan működtethető lesz, ha csak megújuló forrásokból táplálják azt. A forgatókönyvben a szél-, nap-, bio- és geotermikus létesítmények mellett hidroelektromos, szivattyús-tárolós erőművek is szerepelnek. Fontos újítás, hogy egy központi, intelligens vezérlőegység kapcsolná össze az erőműveket.

A megvalósuló jövőt látja Merkel
Fotó:AFP / Guido Bergmann

A sikeres szimulációban új módszereket próbáltak ki a teljesítménytartalékok fenntartása érdekében: a szélerőművek rotorjait korlátozott kimeneti teljesítményre állították be, a napelemes létesítmények termelte energia korlátozását pedig a hálózatot tápláló inverterek leszabályozásával oldották meg. A hároméves projektet elsősorban a Siemens támogatja, részt vesz benne a Német Meteorológiai Szolgálat, a Szélenergetikai Fraunhofer Intézet, a Hanoveri Leibniz Egyetem és a Német Megújuló-Energia Ügynökség is.
hvg.hu

A Nyugati pályaudvar síneinek Podmaniczky utcai oldala

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Magyar Kerékpáros Klub, végre engedélyt kaptak a MÁV-tól a budapesti főpályaudvarokon kerékpártárolók építésére. A klub több éve próbál megoldást találni azoknak az utasoknak, akik nem vonatoztatnák a biciklit minden nap, azonban a fővárosban azzal közlekednének.

A vasúti társaság idén nyáron tiltótáblákkal próbálkozott megakadályozni a gerilla-parkolókat, de a kampány inkább olaj volt a tűzre: egyre többen láncolták oda kerékpárjukat a pályaudvarok területén található villanyoszlopokhoz, kerítésekhez, vagy akár a menetrendtáblához. A MÁV szerint már tarthatatlan az állapot, túl sok energiát emészt fel a harc, muszáj zöldágra vergődni a bringásokkal. A parkolók láthatólag megfelelnek a klub műszaki ajánlásának is: hozzájuk lehet lakatolni a vázat, megtámasztják a kerékpárt.

Békés határában 1,3 milliárd forintos beruházással 1,2 megawatt teljesítményű biogázüzemet épít a Hidasháti Mezőgazdasági Társaság. A Biogáz Béta a beruházási programmal sikeresen pályázott a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretére, és összesen 633 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert az üzem építésére. Több mint 1200 anyatehén él a telepen, ami hetvenezer tonna alapanyag termelést jelent. Az üzem melléktermékekeként keletkezett szerves trágyával 600 hektár termőföldet, a megtermelt villamos-energiával 2500, a hőenergiával 1500 háztartás éves energiaigényét fogják fedezni. A gazdaság árbevétele éves szinten közel 2 milliárd forint. Végh László vezérigazgató nyilatkozatát a vg.hu tette közzé.

Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is:

Jön a negyedik generációs atomreaktor, Kína olajat keres Európában – Zöldszüret

Féltucat tévhit és féltucat tény a téli kerékpározásról

Ajánlott videó

Olvasói sztorik