Skorpio(960x640)(1).jpg (skorpió, )

Fájdalomcsillapítóként hat egy skorpió mérge

Horváth Balázs

hírszerkesztő. 2013. 10. 25. 14:17

A prériegérre fájdalomcsillapítóként hat a kéregskorpió mérge - derült ki egy amerikai kutatásból. A ritka biológiai folyamat felfedezése új gyógyszerek és a méreg ellenanyagának kifejlesztésében is segíthet a tudósoknak.

Ritka, hogy az evolúció semlegesítse a fájdalom mechanizmusát, amely a külső támadás és a betegség jelzésével a test védelmére szolgál – olvasható a Science tudományos magazin pénteki számában megjelent tanulmányban.

A prériegér (Onychomys torridus) titkát úgy fejtették meg a kutatók, hogy más egérfajokon tanulmányozták a kéregskorpió (Entruroides sculpturatus) mérgének hatását. Azt fedezték fel, hogy a skorpió toxinja a prériegérnél semlegesíti bizonyos idegsejtek működését, ám a többi rágcsálónál aktiválja őket.

A kéregskorpió mérge olyan idegmérgeket tartalmaz, amelyek a központi idegrendszerre és a szív- és érrendszerre hatnak, az izmok erős összehúzódásait és légzési elégtelenségeket idéznek elő.

A kutatók a kísérletsorozat végeztével megállapították, hogy a kéregskorpió mérge működésbe hoz egyes fájdalomérzékelő sejteket a “normális” egereknél, miként minden más emlősnél is, kivéve a prériegeret. Nála a biológusok egy mutáció eredményeként létrejött receptort fedeztek fel, amely a méreg toxinjaihoz kötődni képes aminosavakat termel, és ezek a környező többi fájdalomérzékelő idegsejtet is “elnémítják”. A skorpió mérge valójában ideiglenesen a prériegér minden fájdalomérzetét semlegesíti – magyarázták a kutatók.

FORT LAUDERDALE, FL - FEBRUARY 17:  Reef Buehler,4, joins his parents and others after a school shooting that killed 17 to protest against guns on the steps of the Broward County Federal courthouse on February 17, 2018 in Fort Lauderdale, Florida. Earlier this week former student Nikolas Cruz opened fire with a AR-15 rifle at the Marjory Stoneman Douglas High School killing 17 people.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)