mikroszkóp (mikroszkóp)

Méreggel öl a tengeri rák

Horváth Balázs

hírszerkesztő. 2013. 10. 24. 14:02

A mintegy hetvenezer ismert rákfajból ez az első, amelyről bebizonyosodott, hogy méreggel öli meg áldozatát.

A százlábúszerű, vak állat a Karib-tenger, a Kanári-szigetek és Nyugat-Ausztrália víz alatti barlangjaiban él. A csörgőkígyóéhoz hasonló mérge lebontja és elfolyósítja áldozatai, azaz más rákfajok testét, amelyet így szív ki külső vázukból. Mérge toxinok koktélja, mely enzimeket és bénító hatóanyagot is tartalmaz – számolt be a felfedezésről a BBC News a Molecular Biology and Evolution című szaklapban megjelent tanulmány alapján.

A 27 milliméter hosszú Speleonectes tulumensis a gályarákok osztályába tartozik. Létezéséről már tudtak a tudósok, de csak most igazolták, hogy mérgező.

A tanulmány egyik szerzője, Ronald Jenner, a londoni Természettudományi Múzeum zoológusa szerint a felfedezés segíti az állati mérgek evolúciójának jobb megértését. A gályarákféle pókokéhoz hasonló zsákmányszerzési technikája egyedülálló a rákok között. A méreg a vak barlanglakó teremtmény kitűnő alkalmazkodását mutatja táplálékban szegény környezetéhez – vélte Jenner.

Björn von Reumont, Jenner kollégája hozzáfűzte, ez az első alkalom, hogy mérget használó rákot találtak, így a tanulmány újabb állatcsoportot sorolhat a méreggel rendelkező állatok közé.