Meteor(1)(960x640).jpg (meteor, )

Óriási aszteroida csapódhat a Földnek

Varjasi Viktor

social szaki. 2013. 10. 17. 14:32

Krími csillagászok felfedeztek egy körülbelül négyszáz méteres aszteroidát, amely 2032-ben nekiütközhet a Földnek - adta hírül csütörtökön az ukrán és az orosz média.

A krími obszervatórium október 12-i felvételein észlelték a tudósok a kisbolygót, amelyet a “2013 TV135” jelzéssel láttak el. Az égitest létezését azóta oroszországi obszervatóriumok, továbbá olasz, brit és spanyol csillagászok is megerősítették.

Az előzetes röppályamérések alapján az aszteroida 2032. augusztus 26-án csapódhat a Földnek, de ennek valószínűsége csak egy a 63 ezerhez. Ez alapján a Torino-skálán egyes fokozatúnak minősítették a kisbolygó veszélyességét. Ez azt jelenti, hogy csekély, de nem kizárt a kockázata annak, hogy a becsapódás valóban megtörténik.

Az égitestet ugyanakkor a potenciálisan veszélyes aszteroidák osztályába sorolták a tudósok, mivel a Föld és a kisbolygó röppályája közötti minimális távolság 1,7 millió kilométer.

Amennyiben a kisbolygó valóban becsapódik, becslések szerint a robbanás ereje 2,5 ezer megatonna lesz.

Ő az ötödik, itt a többi négy a sorban

Mindekit megelőzhet a sorban a most felfedezett kisbolygó, mert a legközelebbi becsapódást a NASA eddig 2036-ra tette.

Az Apophis nevű kisbolygó 2029-ben lesz olyan közel, hogy már pontosan tudjuk, becsapódik-e 8 évvel később. Ha igen, valószínűleg 8 éven át mindenhol választási költségvetés lesz – ha esetleg elsuhan felettünk, 2070-ben szinte biztosan becsapódik, és az 510 megatonnás robbanást jelent majd.

2040-ben olyannyira valószínű egy becsadás, hogy a tudósok már a napját is sejtik: február 15. A 2011AG nevű kisbolygó 200 megatonnás becsapódása egy várost törölhet el a föld felszínéről.

2048-ban megint az elmúlt nyolc évet szidhatjuk majd, mármint ha nem készültünk fel a következő becsapódásra: a 2007 VK184 nevű, kicsi, 130 méter átmérőjű kisbolygó 60 megatonnás ajándékot tartogat számunkra.

Ezek után kis nyugalom következik, de 2880-ban egy akkora kisbolygó (polgári nevén: 1950DA) teheti tiszteletét mifelénk, hogy ha New Yorkban csapódik be, egész Budapestig ér az általa keltett szökőár. A bolygó 200 évig nem heveri ki a becsapódást, tán még a Fidesz népszerűsége is visszaesik.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT