virus(960x640)(1).jpg (labor, vírus, kutatás, )

Vírusok elleni fegyverre bukkantak

Bihari Dániel

újságíró. 2013. 10. 11. 11:36

Vírusok elleni, eddig csak növények és gerinctelenek esetében ismert védőfegyverre bukkantak emlős állatoknál Svájcban.

Az evolúció során az emlősök velük született immunválaszt fejlesztettek ki a mindenütt jelen lévő vírusokkal szembeni harcra: a sejtek bizonyos fehérjéi felismerik a vírusfertőzést, és jelek özönét bocsátják ki. Ez az úgynevezett interferonválasz – olvasható a Zürichi Műszaki Egyetem közleményében.

Azt azonban csak most mutatta ki Olivier Voinnet és kutatócsoportja, hogy egérőssejtekben, amelyekből még minden szövet ki tud fejlődni, illetve újszülött egerekben egy második vírusvédelmi mechanizmus is működik. Az úgynevezett RNS-interferencia (ribonukleinsav-interferencia – RNSi) a vírus szaporodásának egy “köztes termékét” használja fel arra, hogy fegyvert kovácsoljon belőle a kórokozó ellen.

A fiatal szervezet éretlen sejtjei még nem tudnak interferonválaszt létrehozni. Az RNSi-folyamat azért csodálatosan alkalmas arra, hogy a vírusok előfutárai ellen védjen – magyarázta Voinnet. Az RNSi ugyan ismeretes volt a gerinceseknél is, ám nem a vírusok elleni védekezés részeként. Csak a növényeknél és a gerincteleneknél volt tudható, hogy ilyen módon védik magukat a vírusok ellen.

Egy másik, szintén a Science-ben megjelent tanulmány szerint amerikai tudósok kimutatták, hogy a folyamat élő szervezetekben is lejátszódik. A kutatók újszülött egereket fertőztek meg vírussal, és legnagyobb meglepetésükre az RNSi szinte teljesen megvédte az egérkölyköket a kórokozótól. Voinnet elmondta: a rendszer szépsége az egyszerűségében rejlik, és tudomásuk szerint ugyanúgy működik emlősöknél, növényeknél és gerincteleneknél. Az RNSi-gépezet a sejt része, és a vírus saját RNS-éből alakítja ki az ellene hatásos fegyvert.

FORT LAUDERDALE, FL - FEBRUARY 17:  Reef Buehler,4, joins his parents and others after a school shooting that killed 17 to protest against guns on the steps of the Broward County Federal courthouse on February 17, 2018 in Fort Lauderdale, Florida. Earlier this week former student Nikolas Cruz opened fire with a AR-15 rifle at the Marjory Stoneman Douglas High School killing 17 people.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)