spermiumok (hímivarsejt, spermium, )

Rövidebb farka lassítja a spermát

Kustánczi Norbert

f.sz., p.n.d.. 2012. 10. 11. 14:21

A hímivarsejtek úszását lassító génre bukkantak ausztrál és brit kutatók, akik szerint ez a tudományos áttörés hordozhatja egy jövőbeli férfi fogamzásgátló pirula kulcsát.

Az állatkísérletek során úgy találták, hogy egy bizonyos gén hibás változatát hordozó egerek hímivarsejtjének farka 17 százalékkal rövidebb volt a szokásosnál, így kevésbé voltak képesek az úszásra. A RABL2 jelű gén mutáns változatát hordozó egerek ráadásul átlagosan 50 százalékkal kevesebb spermiumot termeltek a gén normál változatát hordozó egerekhez képest.

A PLoS Genetics című tudományos portálon közzétett tanulmány szerzői úgy vélik, hogy munkájuk segít megérteni a férfiak öt százalékát érintő terméketlenség okait, és elvezethet egy férfi fogamzásgátló tabletta kifejlesztéséhez is.

Moira O’Bryan kutatásvezető, az ausztráliai Monash Egyetem professzora szerint a RABL2 génen lévő mutációk nagy valószínűséggel vezetnek terméketlenséghez. „Mivel a spermiumok mozgékonysága alapvetően fontos a termékenységhez, a farok funkcióiba való betekintés feltárhat olyan lehetőségeket, amelyek a már nagyon várt, férfira alapozott fogamzásgátláshoz közelebb visznek” – magyarázta O’Bryan, aki más ausztrál intézetekben dolgozó kutatókkal és a brit Cambridge-i Egyetem munkatársaival együtt végezte a vizsgálatokat.

A kutatók megmutatták, hogy a gén egy olyan fehérjét kódol, amely az ivarsejt ostorán belüli transzportért felelős fehérjékkel lép kölcsönhatásba. Ezek a transzportfehérjék felelősek a genetikai információk továbbításáért a farok teljes hosszában. A fehérje a hímivarsejten kívül kisebb koncentrációban megtalálható a szervezet más részein is, így az agyban, a vesében és a májban, amit a leendő fogamzásgátlószer megtervezésénél figyelembe kell venni – idézte a tanulmányt a The Daily Telegraph című brit napilap.

Velence, 2018. szeptember 12.
Lázár János érkezik a Fidesz-KDNP frakciószövetség háromnapos kihelyezett ülésére egy velencei szállodába 2018. szeptember 12-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd